Forside * Featured

To mænd forulykker i selvkørende Tesla

-
Der var ikke meget tilbage af den Tesla S, der søndag dansk tid forulykkede i Texas (Foto: KHOU-11)

Der sad ingen bag rattet i en Tesla, der søndag dansk tid kørte ind i et træ nord for Houston i Texas.

Debatten om Tesla’s Autopilot-system og firmaets nye ’Full Self-Driving’-software står til at blusse op igen. Det kommer efter at bl.a. Reuters har rapporteret, at to mænd er døde i en ulykke nord for Houston i Texas. Det skete lørdag nat lokal tid, altså søndag dansk tid.

Den involverede Tesla, en Model S fra 2019, var kørt ind i et træ, hvilket forårsagede, at begge personer i bilen døde. Da politi og brandvæsen nåede frem til ulykkestedet, kunne de konstatere, at der ikke sad nogen i førersædet.

Annonce:

De to mænd, en 59-årig og en 69-årig, sad på henholdsvis passagersædet og bagsædet. Det lokale politi har derfor en teori om at de to mænd har benyttet Autopilot-systemet og den relativt nye Full Self-Driving-software til at transportere dem.

Dette er dog, systemets og softwarens navne til trods, i strid med, hvordan Autopilot og Full Self-Driving skal bruges ifølge Teslas forskrifter. Sidstnævnte er stadig i betatest, og Tesla har understreget, at de kun må bruges med masser af forsigtighed.

Nye brandslukningsmetoder kræves

Det sidste indbefatter blandt andet, at føreren skal holde hænderne i nærheden af rattet, så vedkommende kan tage over, når bilen har behov for det. Forsigtig kørsel betyder naturligvis også, at føreren skal passe på med at køre for hurtigt.

Ifølge en lokal TV-station i Houston forulykkede de to mænd og Teslaen blandt andet, fordi de kom forkert ind i et sving med for høj hastighed. Det vides endnu ikke, i hvor høj grad dette var medvirkende til ulykken.

Men eftersom der ikke sad nogen bag rattet, er der stort set ingen tvivl om at de to mænd brugte Teslaen i strid med forskrifterne. Ulykken undersøges nu af USA’s havari-myndigheder, og det vil derfor først senere vise sig, om Teslaen f.eks. fejlberegnede svinget og derfor forulykkede med de to mænd indeni. Hverken Tesla eller havarimyndighederne har endnu kommenteret på sagen.

Brandfolkene, der slukkede branden, der brød ud efter den tragiske ulykke, har dog allerede lært en hel del fra begivenheden. Selv om antallet af elektriske biler på vejene er stigende, er der stadig så få, at det kun er sjældent, brandfolk får lejlighed til at slukke brande i dem.

I tilfældet i Houston måtte brandvæsenet således kontakte Tesla for at få branden slukket. De gængse brandslukningsmetoder og brandfolkenes træning er nemlig ikke nødvendigvis koordineret med de nyeste batteriteknologier, og det tog derfor mere end fire timer at få branden slukket i den forulykkede Tesla.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.