Forside Produkter Mobil

YouSee tabte sag om ny binding ved skift af data

-

Forbruger vinder sag over YouSee om bindingsperiode på mobilt bredbånd

Tv-serier, musik og andet kan hurtigt sluge data, hvis du bruger mobilt bredbånd via din computer eller tablet, og så kan det være relevant at opgradere til et større abonnement med mere data. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en udmelding.

Annonce:

Men må et skift af datamængden på abonnementet udløse en ny 6 måneders bindingsperiode? Ja, det mente YouSee, uden dog tydeligt at gøre kunden opmærksom på det.

Men Teleankenævnet er ikke enig. Som forløbet var har de nu afgjort, at en bredbåndsudbyder ikke bare kan binde en kunde i yderligere seks måneder i forbindelse med, at forbrugeren opgraderede sit mobile bredbåndsabonnement.

Efter to måneders abonnement på mobilt bredbånd valgte kunden at skifte fra 50 GB til 250 GB data. Det udløste en ny 6 måneders binding hos YouSee, uden at det tydeligt fremgik.

Opgraderingen må dog ikke per automatik udløse en ny bindingsperiode, hvor du ikke kan opsige abonnementet.

“Hvis du allerede har tegnet et abonnement på bredbånd hos en udbyder, men vil opgradere til et abonnement med mere data hos samme udbyder, må det ikke per automatik udløse en helt ny bindingsperiode på seks måneder. Du skal tydeligt oplyses om den nye bindingsperiode, før du indgår aftalen”, siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

 

Teleankenævnet: Vilkår var ikke tydelige

I sagen fra Teleankenævnet modtog forbrugeren efter opgraderingen en ordrebekræftelse. Det fremgik ikke af selve teksten i ordrebekræftelsen, at opgraderingen udløste en ny bindingsperiode. Det stod alene under ”specifikationer.”

Da forbrugeren to måneder efter opgraderingen opsagde sit abonnement, krævede bredbåndsudbyderen, at forbrugeren betalte for abonnementet, indtil den nye bindingsperiode udløb. Det afviste forbrugeren, og sagen endte herefter i Teleankenævnet.

Nævnet vurderede, at forbrugeren ikke var bundet af bindingsperioden. Nævnet fandt, at vilkåret om den nye bindingsperiode på seks måneder var byrdefuldt, og at forbrugeren ikke var blevet informeret tilstrækkeligt tydeligt om den nye bindingsperiode ved opgraderingen.

“Når du tegner et abonnement, er der regler for, hvor lang tid du maksimalt må være bundet, og hvilke oplysninger du skal have om abonnementet, før du indgår aftalen. Hvis et vilkår er usædvanligt eller byrdefuldt, skal det fremhæves særligt i aftalen”, slutter Susanne Aamann.

Teleankenævnets afgørelse kan læses: her

 

Hvor længe må du være bundet til et abonnement?

Som hovedregel gælder, at du skal kunne opsige dit abonnement efter fem måneder med en måneds varsel til udgangen af en måned. Det vil sige, at virksomheden maksimalt må binde dig i seks måneder.

Nogle virksomheder tilbyder dog abonnementer uden binding. Du skal aktivt opsige det løbende abonnement. Det er ikke nok, at du bare lader være med at betale

Der er nogle undtagelser til hovedreglen. Det gælder blandt andet aftaler, der er omfattet af en særlov som for eksempel forsikringer. For særligt dyre aftaler, fx leasing af biler, kan du være bundet i længere tid, fx 12 måneder.

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

 

Annonce:
Forrige artikelNy Bluetooth-teknologi bringer lossless-lyd til dine trådløse øretelefoner
Næste artikelJetnet: Fastspeed-ejere åbner nyt lavprisselskab for bredbånd
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.