Forside * Nyheder

’Squid Game’ er Netflix’ mest sete serie nogensinde

-

Serien ser ud til at have ramt noget i tidsånden, for hele 142 millioner hjem verden over har streamet serien ned på mindst en enkelt skærm.

Hvis du nu læste, at den mest sete Netflix-serie nogensinde (og dermed formentlig den mest sete streaming-serie nogensinde) er en satirisk kommentar til den voksende, globale, økonomiske ulighed…ville du så tro dine egne øjne?

Det er dog ikke desto mindre tilfældet. Det skriver Bloomberg, der har fået fingre i dokumenter fra Netflix som viser, at den sydkoreanske serie ’Squid Game’ nu er den mest sete Netflix-serie i tjenestens historie – og den største økonomiske succes. Eftersom Netflix er den største streamingtjeneste i verden, er serien formentlig også den mest sete serie blandt de store, internationale streamingtjenester.

Annonce:

’Squid Game’ er nu helt eller delvist blevet streamet ud til 142 millioner hjem over hele verden, og eftersom mange jo kigger Netflix i selskab med andre mennesker, er det langt, langt flere mennesker, der rent faktisk har lagt øjne og ører til serien. Det er officielle tal, som Netflix har afsløret i forbindelse med en regnskabsfremlæggelse.

Det gør samtidig ’Squid Game’ til den største økonomiske succes i Netflix’ historie. Netflix har ikke officielt forklaret, hvordan tjenesten omregner pengene, der kommer ind på abonnementer, til ”indtjening” på hver af deres produktioner. Men for nylig kunne Bloomberg afsløre, at tjenesten bruger to måleenheder, de kalder for ”impact value” og ”efficiency”.

Har tjent sig hjem flere end 40 gange

”Impact value” er netop et slags estimat af, i hvor høj grad, en Netflix-produktion har tiltrukket nye abonnenter eller fastholdt gamle, og dermed, hvor stor en del af indtægterne, der kan tilskrives den enkelte produktion. ”Efficiency” måler ”Impact value” op mod, hvor meget, det har kostet at producere den pågældende film eller tv-serie, og fastslår dermed ”effektiviteten” af produktionen.

Når man kigger på disse tal, er ’Squid Game’ også en suveræn vinder. Ifølge de interne dokumenter, som Bloomberg har fået fingre i, ligger den sydkoreanske series ”impact value” på hele 891,1 mio. dollar – altså næsten en milliard dollar. Dens effektivitet er naturligvis også i top af samme årsag. Serien kostede nemlig kun 21,4 millioner dollar at producere.

Med andre ord har ’Squid Game’ en effektivitetsfaktor på omkring 41,7. Sagt på en anden måde, så har serien tjent sig selv hjem flere end 40 gange. Det glæder nok regnskabsfolkene hos Netflix, selv om det naturligvis er dybt ironisk, at serien netop handler om folk, der er i økonomiske vanskeligheder.

Hvis du endnu ikke har set serien, skal der ikke lyde for mange spoilere her. Men grund-præmissen er denne: En række personer, der er dybt forgældede, får mulighed for at slippe ud af det økonomiske uføre, hvis de er villige til at deltage i lege i stil med dem, de legede på barndommens legepladser, villaveje og i skolegården.

Men hvor taberne i barndomsårene blot fik et hak i stoltheden, risikerer taberne i den voksne version liv og lemmer. Med andre ord handler serien om, hvor langt, folk vil gå for at komme ud af det økonomiske pres de oplever ved at leve i den moderne verden. Serien rammer altså lige ned i tidsånden rigtig mange steder i verden, hvor den økonomiske ulighed er voksende.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.