Forside * Featured

Forbrugere taber sager om falske pakke SMS’er

-
Illustration

To forbrugere hæfter for hver 8.000 kr. efter at være hoppet på falske beskeder om restporto på forsendelser

Man hæfter selv for op til 8.000 kr. hvis man hopper på en scam-besked, f.eks. en SMS eller e-mail, om at betale restporto for at få udleveret en pakke, og man gennemfører betalingen som kan være langt højere end det beløb der først vises.

Det må to forbrugere sande, efter at de gik i sådan en fælde. Hver havde de modtaget en SMS om manglende porto på en forsendelse til dem. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en udmelding.

Annonce:

Den ene fik at vide at der var en restporto på kr. 24,56 og den anden at det var kr. 14,91. Altså beløb så lave, at der er mulighed for at man bare betaler, også selvom man ikke lige venter en pakke.

Men efter at have klikket på linket blev de bedt om at godkende betalingen med deres NemId app. Her så de ikke at beløbet nu var steget til hhv. kr. 8.600 kroner og kr. 13.400.

De godkendte begge betalingen, og først senere blev de opmærksom på at der var hævet de mange penge på kontoen. Deres banker mente at de havde ageret uansvarligt, ved at godkende betalingen med NemId, og så hæfter de selv for op til 8.000 kr. af det svindlede beløb.

Sagerne endte i ‘Det finansielle ankenævn’, hvor de to forbrugere tabte, og hver må betale 8.000 kr.

“Du skal være varsom, hvis du modtager en besked, hvor du bliver bedt om at klikke på et link og indbetale nogle penge, eksempelvis restporto. Hvis du godkender beløbet i blinde og dermed muliggør, at dit betalingskort bliver misbrugt, risikerer du at hæfte for en stor del af beløbet selv”, fortæller kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, og fortsætter:

“Svindlerne finder hele tiden på nye måder at fiske dine personlige oplysninger ud af dig. Et generelt råd er derfor, at man helt undlader at klikke på et link eller sms, hvis man bare er det mindste i tvivl om, hvem afsenderen er, og om beskeden er falsk eller ægte”

De to afgørelser kan læses her og her

 

Regler – hvis dit betalingskort bliver misbrugt

Betalingsloven regulerer forbrugernes rettigheder, hvis betalingskortet bliver misbrugt
Ifølge betalingsloven hæfter udstederen af dit betalingskort, fx banken, som udgangspunkt, hvis kortet bliver misbrugt, men i nogle tilfælde skal du betale en del af misbruget selv.

Eksempelsvis hæfter du for 375 kroner, hvis den personlige sikkerhedsforanstaltning til betalingskortet, fx NemID-appen, er brugt.

Du hæfter eksempelvis for 8.000 kroner, hvis banken kan godtgøre, at den personlige sikkerhedsforanstaltning, fx din NemID-app, er brugt, og at du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du selv har gjort misbruget muligt.

Du kan desuden komme til at hæfte for det fulde beløb, hvis banken kan godtgøre, at du har givet den personlige sikkerhedsforanstaltning, fx PIN-koden eller dit NemID, til misbrugeren, og du vidste eller burde havde vidst, at der var mulighed for misbrug.

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.