Forside * Nyheder

Prissammenligningsside var ikke hvad den gav sig ud for

-

Gav sig ud for at være en prissammenligning af elpriser, men formålet var noget andet

Eltjekket.dk udgav sig for at være en guide til elpriser. En prissammenligning hvor man kunne tjekke priser på det elmarked som er særdeles hot for tiden.

Annonce:

Men Shiver Marketing, som driver hjemmesiden, havde en anden agenda. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en udmelding.

Forbrugere, der udfyldte formularen på ”Eltjekket.dk”, blev kontaktet af telefonsælgere, der i nogle tilfælde præsenterede sig som værende fra ”Eltjekket.dk” og i andre blot ringede på vegne af et elselskab for at indgå en aftale med forbrugeren ”som det billigste elselskab i forbrugerens område”, fortæller Forbrugerombudsmanden.

“Det er ulovligt, hvis en hjemmeside udgiver sig for at hjælpe forbrugerne med at finde det billigste produkt, men i virkeligheden blot formidler brugernes kontaktoplysninger videre til samarbejdspartneres telefonsælgere”, fortæller Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden vurderer desuden, at forbrugernes samtykke til at modtage disse opkald var ugyldigt, da det ikke fremgik af samtykketeksten eller i nær tilknytning til samtykketeksten, hvilke virksomheder forbrugeren modtog opkald fra. Det betyder, at eventuelle aftaler indgået på baggrund af telefonopkaldene kan ophæves.

“Hvis en forbruger ikke har givet sit samtykke til at blive kontaktet af en virksomhed, er en aftale indgået på baggrund af denne kontakt ikke bindende for forbrugeren”, lyder det fra Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens vildledningsforbud over for virksomheden.

 

Om sagen

Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomheden har overtrådt markedsføringsloven på flere områder:

– Frem til april 2022 fremstod hjemmesiden som en uvildig prissammenligningsside ved at forbrugerne blev opfordret til at udfylde en formular med overskriften: ”Find gratis og uforpligtende din billigste el-aftale” og teksten: ”Søg her i dit område”, men forbrugerne modtog aldrig en uvildig prissammenligning. I stedet blev hjemmesiden benyttet til at indhente forbrugernes samtykke til, at to-tre af virksomhedens samarbejdspartnere (elselskaber) kunne kontakte dem.

– Frem til april 2022 anvendte virksomheden udtryk som ”billigere” og ”billigst” om de elaftaler, som forbrugeren modtog tilbud på ved at udfylde formularen på ”Eltjekket.dk” på virksomhedens hjemmeside og i Google-annoncer, uden at virksomheden kunne dokumentere, at samarbejdspartnernes elpriser generelt lå på et lavt niveau.

– Frem til 20. september 2020 markedsførte virksomheden hjemmesiden med udsagn som ”besparelse på 2.200 kroner pr. husstand årligt” og ”sikkerhed for besparelse”, som Forbrugerombudsmanden vurderer var urigtige og dermed vildledende.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.