Efter norsk inspiration skal flere medier, uddannelser, spiludviklere mv. samles under samme tag
En stor nabogrund til TV 2 i Odense har stået tom hen i årevis, hvor den har været en del af DSBs arealer, uden dog at have været i brug til andet end parkering, skurvogne o.lign. Nu kan arealet få en ny rolle i ambitionerne om at gøre Odense til Danmarks medieby nr. 1.
Parterne bag det nuværende Media City Odense har gennem længere tid undersøgt mulighederne for at skabe et fysisk Media City Odense med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner. Her har de været i dialog med DSB Ejendomsudvikling, om at bygge på stedet.
C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet en vision for de fysiske rammer og de første tentative skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og det omkringliggende økosystem såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og uddannelsesinstitutioner. Og netop studiemiljøet er en afgørende faktor for at skabe det rette miljø.
Inspiration fra Norge
Media City Odense (MCO) er nonprofit og stiftet af TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, Syddansk Universitet og TV 2 Fyn. I dag er der 16 medlemmer.
Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag. Erfaringerne fra Bergen viser, at synergieffekterne ved at flytte sammen er store, både i forhold til produktion, øget rekruttering og uddannelse.
“Vi har glædet os rigtig meget til at kunne løfte sløret for vores vision om et fysisk Media City Odense. Det vil tage klyngesamarbejdet til et helt nyt niveau og give alle de deltagende virksomheder og institutioner et kæmpe forspring, når det kommer til rekruttering og udvikling”, fortæller direktør for Media City Odense, Anne Dyrehauge, i en udmelding.
Hos Syddansk Universitet er der også glæde over muligheden for at samle flere aktiviteter fra Media City Odense under samme tag.
“De første par års aktiviteter i MCO har allerede leveret adskillige eksempler på, at der opstår noget fantastisk kreativt og interessant, når forskere og undervisere fra universitetet bliver bragt sammen med journalister, udviklere og konsulenter fra mediesiden. Vi glæder os derfor til samarbejdets næste fase”, lyder det fra Jens Ringsmose, rektor på SDU.
Hos TV 2 ser man også frem til projektet trods udsigten til øget konkurrence om talenterne.
“Vi er i skarp konkurrence om talenterne. Derfor kan det måske virke paradoksalt, at vi vil rykke tættere på vores konkurrenter. Men i Media City Odense tror vi på, at vi sammen kan skabe et så attraktivt miljø, der gør, at summen af talenter, vi sammen kan tiltrække, vil være større, og det kan vi alle sammen få glæde af med et så visionært samarbejde som dette”, fortæller Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør i TV 2 Danmark, og fortsætter:
“Det er fortsat helt centralt, at TV 2 er forankret i Odense, og derfor er det også afgørende, at vi med etableringen af en medietech-by lige ved siden af Kvægtorvet bevæger os mod fremtiden, hvor tech og innovation er helt afgørende”.
Hvis projektet finder finansiering er det planen at første fase af Danmarks nye medieby skal stå klar i begyndelsen af 2026.
Det er potentiale til at nå en samlet størrelse på 40.000 m2 for tech-medier under tag, og det er et vigtigt parameter for parterne i MCO, at der bliver plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups.