Forside Baggrund

’Avatar: The Way of Water’ får biograf-projektorer til at bryde sammen

-
(Foto: Disney/20th Century Studios)

Selv om de er teknologisk avancerede i Japan, var de åbenbart de ikke klar til James Cameron’s nyeste kapitel i ’Avatar’-historien.

I 70’erne, 80’erne og et godt stykke ind i 90’erne var det ikke uhørt, at en filmvisning i en biograf måtte aflyses midt i det hele, fordi filmen var gået i stykker. Slidte kopier og dårligt kalibrerede projektorer kunne endda få filmstrimlerne til at knække eller brænde over.

Det blev dog bedre, efterhånden som projektorerne blev nemmere at styre, og det blev billigere at producere kopier, så de samme slidte film ikke cirkulerede blandt biograferne. Og da biograferne så blev digitale, forsvandt problemet naturligvis helt.

Annonce:

Men selv om overgangen til digital projektion har gjort filmvisninger i biograferne mere stabile, er de stadig ikke problemfri. Nye problemer har meldt sig i stedet, efterhånden som filmteknologierne udvikler sig.

Det har de netop fået at mærke i Japan, et land der jo ellers forbindes med et temmelig avanceret og højt niveau af teknologisk kompetence. Men James Cameron’s nye fortsættelse til ’Avatar’ stiller åbenbart så høje krav, at selv de avancerede japanere løber ind i problemer.

Måtte stoppe og sætte frameraten ned

Ifølge Bloomberg har adskillige biografer i Japan meldt ud, at de har problemer med at vise ’Avatar: The Way of Water’ sådan som instruktøren har ønsket det. Hvis James Cameron skal bestemme, skal den ses i 4K 3D IMAX med mulighed for High Frame Rate (HFR).

Visse aktion-sekvenser i filmen kører ved 48 fps i stedet for de 24, som filmmediet traditionelt benytter sig af. Det hjælper både på 3D-effekten og får det hele til at se skarpere ud, når det går hurtigt oppe på lærredet. De rolige sekvenser kører ved 24 fps for at undgå at det ligner hjemmevideo, men hvert frame bliver fordoblet, sådan at projektoren blot kan afvikle filmen som en 48 fps-videofil.

Men det har visse japanske biografer altså haft problemer med at klare. I et enkelt tilfælde rapporteret af Bloomberg, måtte filmvisningen helt afbrydes og frameraten sættes ned til at være fast på 24 fps. Andre biografer, der ellers havde lovet at udbyde filmen i HFR, måtte således meddele kunderne, at de måtte forberede sig på standard frame rates.

Over 600 mio. dollar på en uge

Nogle af Japans største biografkæder måtte således også refundere en del billetter og skuffe fans. Det er en pinlig affære for biograferne, da de kunne have undgået den dårlige PR og sure fans med lidt mere forberedelse og test af projektoren. Mange DCP (Digital Cinema Projection)-projektorer kan let opgraderes til at håndtere 48 fps.

Til trods for disse problemer, til trods for at det er 13 år siden, vi første gang stiftede bekendtskab med planeten Pandora og dens indbyggere, til trods for at pandemien har givet folk mindre lyst til at gå i biografen, og til trods for den generelle økonomiske situation i verden, har ’Avatar: The Way of Water’ tjent over 600 millioner dollar hjem på blot en uge.

Den skal tjene fire en halv gange så meget hjem for at overgå, hvad den første ’Avatar’-film opnåede, da den kom i biografen første gang i 2009. Men nu er den første ’Avatar’ selvfølgelig også den mest indtjenende film nogensinde – en topposition, filmen genindtog (over ’Avengers: Endgame’), da den blev sendt ud i kinesiske biografer i 2021 og fik repremiere verden over i år.

Annonce:
Forrige artikelSamsung Galaxy S23 europæisk udgave er spottet i hastighedsmåling
Næste artikel6 personer idømt 32 års fængsel for omfattende svindel med NemID
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.