Forside Nyheder

Nu rammes Spotify også af tech-nedturen

-
(Foto: Thibault Penin/Unsplash)

Firmaet skærer ligesom Google 6% af arbejdsstyrken. Blandt andet forlader indholdschefen sin post.

Det lader til at det magiske tal i forbindelse med de igangværende nedskæringer i tech-branchen er seks. Helt præcist seks procent. Det er for eksempel, hvad Googles moderselskab, Alphabet, før weekenden meddelte at de vil skære af arbejdsstyrken.

Men nu har Spotify meldt ud, at de nu også vil afskedige seks procent af deres ansatte. Der er dog tale om noget mindre tal end hos Alphabet og Google. Hos sidstnævnte ryger der omkring 12.000 ansatte.

Annonce:

Det er imidlertid flere mennesker end Spotify overhovedet har ansat. Da Spotify sidst præsenterede sit kvartalsregnskab, var arbejdsstyrken oppe på 9.800 mennesker. Der ligger altså fyresedler og venter på 588 mennesker, hvis Spotify beslutter sig for at være meget nøjeregnende med de der seks procent.

Når vi formulerer det sådan, er det fordi, Spotify netop ikke har meddelt, hvor mange ansatte, de har tænkt sig at afskedige, men kun procentsatsen. Det skete i en besked, som CEO og stifter Daniel Ek sendte ud til medarbejderne mandag morgen med de triste nyheder, og som Spotify i et udtryk for firmaets gennemsigtighedspolitik har offentliggjort.

Indholdschefen er ude

Her kan man også læse, at Daniel Ek ligesom andre tech-CEO’er (inklusive Sundar Pichai hos Alphabet/Google, Satya Nadella hos Microsoft, og den forhenværende CEO for Twitter, Jack Dorsey) tager ansvar for at have skaleret arbejdsstyrken for højt op.

Generelt har de tech-firmaer, der nu fyrer i massevis, blandt andet skaleret op under pandemien, hvor der ofte var større efterspørgsel på indholdstjenester og cloud-tjenester, efterhånden som flere begyndte at arbejde hjemme. Nu, hvor folk igen går ud i stedet for at blive hjemme og vender tilbage til arbejdspladserne, er denne efterspørgsel dalet.

Der er dog en enkelt Spotify-medarbejder helt oppe i toppen, der vælger at forlade firmaet i forbindelse med nedskæringerne. Det er indholdschefen Dawn Ostroff, der har haft massiv betydning for Spotifys profil i de senere år. Det er f.eks. Ostroff, der med stor succes fik gjort Spotify til en stor spiller på podcast-markedet, bl.a. ved at hive en række eksklusivaftaler hjem.

Den højest profilerede af disse er naturligvis Joe Rogans podcast, der muligvis har skabt nogle kontroverser, men også har været med til at skabe nye indtægter for Spotify. Ifølge Daniel Eks meddelelse har Dawn Ostroffs arbejde med Spotifys podcasts fordoblet Spotifys reklameindtægter, der nu ligger på 1,5 mia. Euro eller ca. 11,2 mia. kroner.

Ostroff bliver dog hængende lidt endnu som konsulent for at sikre en stabil overgang. Indtil der findes en ny indholdschef, bliver indholdet håndteret af Alex Norström, der tidligere havde ansvaret for Freemium-forretningsmodellen hos Spotify og nu bliver forfremmet til Chief Business Officer.

Annonce:
Forrige artikelTEST : Nighthawk M6 Pro 5G WiFi 6E – Mobilrouter med fart over feltet
Næste artikelGUF for filmentusiaster – Filmperler vises i 70mm i Gentofte Kino
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.