Forside * Featured

Dronerne hersker i IKEA efter lukketid

-
(Foto: Ingka Group)

Den svenske møbelgigant har nu 100 droner, der om natten drøner rundt i 16 varehuse rundt om i Europa for at tælle varer op.

Hvad sker der i IKEA-varehusene efter åbningstid? Det fandt en gruppe danskere ud af i december for to år siden, da de strandede i IKEA i Aalborg. Som mange sikkert husker fra nyhedshistorien, der gik verden rundt, gjorde snestormen udenfor det umuligt for 21 ansatte og 6 kunder at komme hjem.

Hvis det samme sker igen indenfor en overskuelig fremtid, vil de overnattende kunder og ansatte formentlig gå i seng til lyden af højlydt summen. Måske vil de også få et glimt af noget gul-blåt, der suser forbi i en fart.

Annonce:

Der flyver nemlig droner i svenskerfarver rundt i IKEA’er flere steder i verden. P.t. er der 100 droner, der suser rundt i 16 varehuse på tværs af en række forskellige lande i Europa. Deres job er at tælle varer op og sikre sig, at der er helt styr på, hvor mange af de flade pakker, der er at finde på hylderne i den del af varehusene, hvor man henter møbelsamlesættene.

Da COVID-19-pandemien var på sit højeste i 2020, annoncerede IKEA, at de ville forsøge at sætte dronerne til at tælle varer op i et varehus i Schweiz på forsøgsbasis. Drone-eksperimentet begyndte tidligt i 2021, og var tilsyneladende en succes.

Bedre for medarbejder-ergonomien

Siden har IKEA i partnerskab droneselskabet Verity nemlig udvidet drone-flåden til at tælle flade pakker op i Kroatien, Slovenien, Tyskland, Italien og Holland. Dronerne arbejder stadig i det første varehus i Schweiz, og seneste er et IKEA-varehus i Belgien også kommet til.

Meget tyder på, at IKEA har tænkt sig at fortsætte udvidelsen af drone-aktiviteterne, så det ville være underligt, om ikke også de skandinaviske IKEA-varehuse får droner ”ansat” til at tælle op efter lukketid.

Dronernes patruljering foregår ved at de starter turen rundt i varehuset fra en lade-platform, som de så vender tilbage til, når batteriet er ved at være tomt. Hver enkelt drone har en fastlagt rute indprogrammeret, lidt som en robotstøvsuger, og besøger således nogle bestemte hylder.

Når de når frem til stedet, hvor de skal tjekke pakkebeholdningen, tager dronerne billeder, videoer og laver en 3D-scanning i dybden. Det visuelle materiale sendes så til en server, der konstaterer, om der mangler en vare, eller om der er en for meget. Den kan endda også finde ud af, hvis en vare ligger forkert.

IKEAs moderselskab, Ingka, skriver i et blogindlæg, at der er flere fordele ved drone-optællingen. Dels kan der spares penge og dels kan der gives mere præcise informationer til kunderne om, hvad der er på lager. Men rent ergonomisk er det også godt for medarbejderne, at de ikke længere skal gå rundt og manuelt tælle pakkerne, da dette indbefatter en masse unhensigtmæssige arbejdsstillinger.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.