Forside * Nyheder

Denne el-bil har ingen bagrude

-
(Foto: Polestar)

Den nye Polestar 4 går efter at give bagsædepassagererne en ny og anderledes oplevelse.

Der går sjældent ret længe, fra man køber en bil med bakkamera, til at man er totalt afhængig af det. For de fleste af os er det en genial opfindelse. Men betyder det også, at man helt kan undvære bagruden i bilen?

Det synes Polestar at mene. Volvos el-bilmærke har netop præsenteret sin seneste topmodel i form af Polestar 4, der er kategoriseret som en firhjulstrækker/SUV. Som så mange andre elektriske biler med denne betegnelse er den noget lavere end de fleste andre modeller i kategorien. Derfor kalder firmaet den også en SUV Coupé.

Annonce:
(Foto: Polestar)

Polestar 4 er dog stadig den største bil, Polestar har i sortimentet. Og derfor kan det måske undre, at der ikke er blevet plads til en bagrude i bilen. I stedet strækker tagruden sig næsten ned bag hovederne på bagsædepassagererne. Det giver en ”unik interiør-stemning”, skriver Polestar i sin pressmeddelelse.

(Foto: Polestar)

Uden en bagrude er der heller ikke behov for et bakspejl, så dette har Polestar også droppet. I stedet har bilens designere installeret en skærm, der er dedikeret til at vise signalet fra et tagmonteret kamera.

Fra Vejle til Berlin uden opladning

Ifølge Polestar giver det et bagudvendt udsyn, der er bredere og større end man normalt ville kunne se ud af bagruden på en bil i samme størrelse. Det kræver dog nok lidt tilvænning, og kørelærere skal måske til at ændre lidt på studieplanerne.

Polestar 4 ser dog samtidig ud til at være lavet til dem, der godt kan lide det ekstra momentum i elbiler, og som ellers kunne være fristet til at købe en Tesla Model Y. Polestar 4 kan nemlig gå fra 0-100 på blot 3,8 sekunder og motoren har en maksimal ydelse på 544 hestekræfter.

(Foto: Polestar)

Hvis føreren kan holde sig fra at teste ovennævnte accelerationstid hele tiden, kan vedkommende også køre langt i sin Polestar 4. Long Range-modellen med en enkelt motor kan køre 600 kilometer, før den skal lades op ifølge Polestar. Det betyder, at du kan køre fra Vejle til Berlin uden at lade op.

Og selv, hvis du skulle opleve batteripanik, kan Polestar 4 lades op lynhurtigt. Hvis du kan finde en ladestander, der håndterer det, kan den lades op med 200kW. Det betyder en opladning fra 5 til 80% på 32 minutter ifølge Polestar.

(Foto: Polestar)

Føreren og forsædepassageren kan hygge sig med en 15,4-tommers tablet i vandret format, og føreren har tillige et digitalt instrumentbræt på 10,2 tommer. Android Automotive er indbygget, men trådløs Apple CarPlay kan også bruges. Polestar 4 lander til næste år og er sat til en europæisk pris på 60.000 Euro. Den danske pris er endnu ikke afsløret, men det svarer formentlig til 500-550.000 kroner, når alle afgifterne tælles med.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.