Forside Nyheder

Fiber bredbånd kunne ikke opsiges, selvom det ikke var leveret endnu

-
Foto: recordere.dk

Teleankenævnet træffer afgørelse: Fiber-kunde hæfter for betaling i bindingsperioden, selvom forbindelsen aldrig nåede at blive leveret

Teleankenævnet har i dag afsagt en afgørelse i en sag, der involverer en kunde og bredbåndsudbyderen Hiper. Kunden, der tegnede et bredbåndsabonnement via fiber hos Hiper den 9. november 2022, forsøgte at annullere aftalen, men nævnet afgjorde, at kunden hæfter for betaling i bindingsperioden.

Ifølge ordrebekræftelsen skulle kundens internetforbindelse godt nok først etableres flere måneder senere, d. 28. april 2023. Da kunden inden julen 2022 modtog et bedre tilbud fra en konkurrende internetudbyder, så blev aftalen forsøgt annulleret d. 21. december. Han hævdede, at han havde ret til at udtræde af aftalen uden økonomisk ansvar, idet bindingsperioden først ville starte fra leveringsdatoen.

Annonce:

Hiper modsatte sig dette og fastholdt at fortrydelsesfristen på 2 uger var udløbet, og de krævede derfor betaling for hele bindingsperioden, på trods af at selve internetforbindelsen slet ikke var leveret på adressen endnu.

Sagen blev derefter bragt for Teleankenævnet, der undersøgte de fremlagte dokumenter og argumenter fra begge parter. Nævnet bemærkede, at kunden ikke havde fremlagt dokumentation for kontakt til Hiper vedrørende fortrydelse af aftalen før henvendelsen den 21. december 2022. Da kundens meddelelse om fortrydelse blev fremsendt efter udløbet af den 14 dages frist, kunne nævnet ikke give kunden medhold i, at betingelserne for at fortryde aftalen var opfyldt.

Teleankenævnet fandt, at kunden var tilstrækkeligt informeret om vilkårene for aftalen, inklusive ansvar for betaling i bindingsperioden, som det fremgik af ordrebekræftelsen og Hipers abonnementsvilkår. På den baggrund konkluderede nævnet, at kunden ikke opfyldte betingelserne for at opsige aftalen uden økonomisk ansvar i bindingsperioden.

Afgørelsen kan læses her

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.