Forside * Featured

Enkelte Samsung Android mobiler ramt af problemer med MitID efter Android opdatering

-

Enkelte Samsung-brugere står over for et udfordrende problem i øjeblikket. Efter en sikkerhedsopdatering har mange oplevet, at deres MitID-app ikke fungerer som forventet. Problemet er specifikt knyttet til Samsungs S-serie telefoner, der kører Android 13.

MitID er et vigtigt værktøj for mange, der bruger det til en række formål, lige fra at logge ind på netbanken til at signere officielle dokumenter. Derfor kan en fejl eller nedbrud i appen føre til betydelige udfordringer og frustrationer.

Annonce:

MitID har indikeret, at problemet stammer fra en sikkerhedsopdatering til Android 13. Denne opdatering lukker ned for muligheden for at få adgang til MitID. Som følge heraf er flere brugere blevet låst ude af deres konti, hvilket har forårsaget ikke kun irritation men også operationelle udfordringer. Det handler ifølge Samsung udelukkende om to modeller: Samsung Galaxy S21 og S21FE

Der er dog en løsning, selvom den ikke er universel. Brugere kan opgradere deres operativsystem til Android 14, som er tilgængelig for de mest nye Samsung S-serie telefoner. Dette operativsystem ser ud til at omgå den fejl, der forhindrer adgang til MitID.

En anden løsning, der er foreslået af MitID, involverer nogle tekniske justeringer inden for appens indstillinger. Proceduren indebærer at gå ind i appens indstillinger, fjerne brugeren og derefter aktivere MitID igen ved hjælp af pas/ID-kort. Selvom denne metode har fungeret for nogle, har den ikke løst det for alle.

Nets som har ansvaret for udviklingen af MitID for Digitaliseringsstyrelsen holder lige nu en ny release tilbage til Android for at se om de kan finde og løse problemet.

Vi har spurgt Samsung, der i en kort meddelelse fortæller:

“I forbindelse med en sikkerhedsopdatering af vores software har det vist sig at enkelte brugere med Samsung Galaxy S21 og S21FE kan opleve udfordringer med at bruge MitID appen. Det skyldes, at den skærpede sikkerhed i vores Android 13 har haft en utilsigtet indflydelse på MitID appen. Vi arbejder på en ny opdatering, som løser udfordringen. Vi beklager selvfølgelig ulejligheden og forventer at have opdateringen klar i næste uge.”

Meddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen

Til orientering er der pt. en fejl med Samsung telefoner, hvor Nets har opdaget at en opdatering fra Samsung per 11/10 forårsager at MitID appen ikke fungerer.

Problemet rammer både kørende versioner og nye versioner med Release 12.

Det er uklart hvad der forsager fejlen, og om det rammer samtlige Samsung telefoner, derfor kan vi desværre ikke sige mere om hvad omfanget er.

Nets er i gang med at fejlsøge og har af samme årsag tilbageholdt Release 12 på Android i Google play store.

Release 12 er i produktion på iOS, hvor der ikke opleves problemer.

Denne status opdateres når der er nyt i sagen.

Med venlig hilsen

MitID 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.