Forside * Featured

50% af undersøgte el-selskaber snød sine kunder

-

Omfattende regelbrud hos elhandelsvirksomheder afsløret af Forsyningstilsynet

En ny rapport fra Forsyningstilsynet har afsløret, at halvdelen af de undersøgte elhandelsvirksomheder ikke har fulgt lovens krav om korrekt slutafregning ved skifte af elleverandør. Den foreløbige konklusion fra en igangværende stikprøveundersøgelse viser, at fire ud af otte virksomheder har fejlet i at overholde reglerne.

Annonce:

”Vi blev forholdsvis overraskede over omfanget af overtrædelser på et område, som ellers er rimelig klart formuleret i lovgivningen. Det er derfor uden tvivl noget, vi også fremover vil holde øje med”, siger Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt.

Undersøgelsen fokuserede på virksomhedernes efterlevelse af den seks ugers frist for slutafregning efter et leverandørskift, samt om de samtidigt tilbagebetalte eventuelle tilgodehavender til kunderne. Anledningen til undersøgelsen var forbrugerhenvendelser og mediehistorier om kunder, der manglede klarhed om deres tilgodehavender efter skifte af leverandør.

Smidt understregede vigtigheden af en problemfri overgang mellem leverandører for at sikre konkurrence og attraktive priser på elmarkedet.

Som et resultat af undersøgelsen har to virksomheder allerede ændret deres procedurer og har modtaget påtaler for deres tidligere mangelfulde praksis. En af disse virksomheder, samt en anden som ikke havde ændret procedurer, har også modtaget påbud om at udbetale tilgodehavender til tidligere kunder. Yderligere to virksomheder har fået påbud for at rette op på lovmæssige overtrædelser. I fire andre sager fandt Forsyningstilsynet ingen overtrædelser.

Virksomhederne, der har modtaget enten påtale, påbud eller begge dele, inkluderer b.energy A/S, Edison EL ApS, Modstrøm Danmark A/S og Dansk Strøm ApS (tidligere Power4U ApS). De virksomheder, hvor sagerne er afsluttet uden foranstaltninger, tæller Andel Energi A/S, OK A.m.b.a., Strømtid ApS og Vindstød A/S.

Forsyningstilsynet har i sin undersøgelse vægtet, at procedurer ikke kun skal forbedres fremadrettet, men også skal rette op for eksisterende kunder med tilgodehavender. De virksomheder, der ikke efterkommer tilsynets påbud, risikerer bøder.

Af de ti virksomheder som indgik i stikprøveundersøgelsen, afventer de sidste to sager fortsat en afgørelse efter høring.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.