Forside * Nyheder

Meta og TikTok sagsøger EU over Digital Services Act

-
(Foto: EU/Meta/TikTok/Canva)

De to platforme mener ikke, de bør betale så stor en del af omkostningerne ved håndhævelsen af Digital Services Act.

Politikerne i EU er tilsyneladende ret glade for tallet 45. I hvert fald har de pålagt platforme med flere end 45 millioner brugere særlige vilkår, når det gælder håndhævelsen af EUs tech-regulativer. Prisen for dette er også 45 millioner, som er det beløb i Euro, EU har pålagt de samme platforme at dele.

Helt præcist er dette en del af EUs lovpakke DSA – Digital Services Act (ikke at forveksle med DMA – Digital Markets Act), der trådte i kraft for snart et år siden. DSA foreskriver at 20 VLOP’er (Very Large Online Platforms), der alle har 45 millioner brugere eller derover, skal betale en del af de omkostninger, EU har i forbindelse med håndhævelsen af lovpakken. Beløbet skal dække omkostninger til f.eks. monitorering af platformene.

Annonce:

VLOP’ernes andel er 45,2 millioner Euro eller cirka 337 millioner kroner. Det skal som nævnt fordeles på tværs af p.t. 20 forskellige selskaber, og hver enkelt selskabs andel sættes efter antallet af aktive brugere på platformene. Dog kan selskaberne ikke komme til at betale mere end 0.05% af, hvad selskaberne tjente i 2022.

Meta og TikTok er dog ikke så glade for denne måde at organisere tingene på, og føler sig uretfærdigt behandlet. Dette er ikke fordi, som man måske ellers kunne forledes til at tro, at  selskaberne skal betale penge til håndhævelsen af en lov, der regulerer dem selv. Det er derimod fordelingsnøglen, Meta og TikTok har et problem med. Og derfor har de to selskaber nu lagt sag an mod EU. Det skriver Politico.

Amazon skal næsten ikke betale noget

Under den nuværende fordelingsnøgle ender Meta nemlig med at betale 11 millioner af de 45,2 millioner Euro, altså næsten en fjerdedel, til trods for at beløbet skal deles mellem 20 selskaber. Imidlertid skal en gigant som Amazon stort set ikke betale noget som helst. Det skyldes, at Amazon indrapporterer et overskud, der er meget tæt på 0, og så er 0.05% af overskuddet selvsagt ikke ret meget.

Meta tjener derimod pænt og indrapporterer tilsyneladende deres reelle indtjening til EU-landenes skattemyndigheder. Men det koster altså ekstra i forbindelse med implementeringen af DSA-direktivet. ”Platforme med flere brugere, der dermed også udgør en større byrde i forbindelse med håndhævelsen af DSA, skal ikke betale noget, hvis de kører med tab. Det skævvrider fordelingsnøglen” hedder det i en udtalelse fra Meta.

TikTok har ikke annonceret, hvor mange penge, EUs DSA-regning lyder på i deres tilfælde. Men TikToks ejer, Bytedance, annoncerede sit sagsanlæg ret hurtigt efter Meta kom ud med nyheden.

Modsat Digital Markets Act, der primært er fokuseret på de forskellige selskabers forretningsmodeller, er DSA fokuseret på at beskytte brugerne. Lovens primære funktion er at regulere de forskellige platformes praksis, når det gælder indholdsmoderation og fjernelsen af ulovligt indhold. Det er derfor, EU er nødt til at dedikere ekstra ressourcer til monitorering af platformene.

De 20 VLOP’er, der er særlig fokus på under DSA-loven er:

Alibaba AliExpress
Amazon Store
Apple App Store
Booking.com
Facebook
Google Play
Google Maps
Google Shopping
Instagram
LinkedIn
Pinterest
PornHub
Snapchat
Stripchat
TikTok
X (tidl. Twitter)
Wikipedia
XVideos
YouTube
Zalando

Dertil kommer to VLOSE’er (Very Large Online Search Engines), der naturligvis er Google og Bing.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.