Forside * Featured

Digitalt Gensyn med Huset på Christianshavn imponerer

-
Projektleder André Stæhr byder indenfor. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

DRTV er klar med premieren på deres nye arkiv-tv Gensyn. En ny kategori på streamingtjenesten til at gense ældre udsendelser.

DR har i dag blændet op for deres nye online arkiv-tjeneste GENSYN, som er en del af DRTV. Her er der fra starten premiere på 12 nyrestaurerede afsnit af Huset på Christianshavn.

På Nordisk Film i Valby, er filmteknikere på ShortCut-afdelingen stadig i gang med at gøre den digitale restaurering af serien færdig. ShortCut er Norden’s førende postproduction house indenfor digital film restaurering. Foreløbig er man nået halvvejs og har restaureret 42 episoder, ifølge planen skal projektet være færdigt i starten af 2025. Det tager ca. en uges tid at overføre, rense og restaurere én enkelt episode på ca. 30 minutter. Her kigger vi nærmere på historien og teknologien bag det omfattende projekt.

Annonce:

Planer for at opgradere kvaliteten på Huset på Christianshavn har i DR været undervejs i nogle år, efter Matador serien i 2017 gennemgik en lignende digital foryngelse der gik hen og blev en stor succes blandt DR’s seere og på blu-ray og dvd udgivelse.

Derfor besluttede DR i 2021 at undersøge hvor meget der reelt kunne forbedres kvalitetsmæssigt, såfremt Huset på Christianshavn skulle gennemgå den samme proces som Matador. Ikke just en lille opgave med 84 afsnit og en samlet spilletid på over 40 timer.

 

DR MedieArkiv

DR Arkiv. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

André Stæhr fra DR Medieproduktion som er projektleder af Huset på Christianshavn projektet fortæller:

“Testskanning af Huset på Christianshavn, blev lavet på Nordisk Film ShortCut, og blev vist til os på DR i September 2021. Her kunne vi se at det ville være en kraftig forbedring, at få serien restaureret, i forhold til de udgaver DR på det tidspunkt havde i MedieArkivet. Og serien fortjener i den grad at blive vist på den bedst mulige måde.

Efter testen gik en proces i gang med at sikre at vores seere kunne få muligheden for at opleve serien, i den bedst mulige kvalitet. Og med lanceringen af Gensyn, tager vi nu hul på at vise Huset på Christianshavn i den bedst mulige kvalitet. Restaureringen er stadig i gang og vil være det i noget tid endnu. Arbejdet begyndte i starten af sommeren 2023, hvor de første 6 afsnit blev hentet her på DR.

Det viste sig i starten af projektet at visse afsnit i serien var blevet nummereret forkert i arkiverne, så hvad vi troede var afsnit 1-6, var helt andre afsnit. Så der skulle lidt detektiv arbejde i gang, for at få styr på hvilke afsnit det var, der var i boksene. Heldigvis fandtes den gamle opmærkning, så vi hurtigt kunne finde de rigtige afsnit.”

Mulighederne for at DR kunne gå aktivt videre med projektet kom efter et politisk flertal i Folketinget i 2023 gennemførte Medieforliget, hvor det blev bestemt og finansieret at store dele af DR’s omfattende MedieArkiv i de kommende år skal gøres tilgængeligt for offentligheden. Det starter man nu på med at lancere Gensyn arkivet på DRTV.

For første gang er afsnit af Huset på Christianshavn overført direkte fra de originale film negativer, dvs filmen der sad i kameraet. I alle årene siden serien blev produceret har man kun brugt positiv filmkopier hvor kvaliteten naturligt reduceres og indtil nu kun i SD format. Det er 20 år siden at serien senest blev overført til video, i forbindelse med DVD udgivelsen i 2003.

Med den nyeste digitale film teknologi til at skanne, rense og restaurere de originale negativer er den høje visuelle kvalitet, der altid har ligget på negativ filmen nu blevet vakt til live.

Original 35mm negativ af afsnit 12 “Nytår”. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

DR besluttede derfor at skanne og restaurere serien i fuld 4K kvalitet, ikke kun for at udnytte hele det visuelle potentiale i negativerne, men også for at fremtidssikre materialet.

Og resultatet er mildest talt imponerende, også set i forhold til at Huset på Christianshavn er en tv-serie med mere end 50 år på bagen. Farver og farvenuancer er fuldstændig vitaliseret og fremtræder meget levende og naturtro. Opløsning og skarphed er stærkt forbedret, man bemærker hele tiden detaljer der aldrig tidligere er set før. Kontrast, lys og sortniveau er fremragende, væk er de gamle dunkle billeder, erstattet med noget så dugfrisk man ofte skulle tro var optaget i sidste uge.

Grundlaget for denne store forbedring ligger ikke kun i den digitale restaurering fra original negativerne, men også at serien i blev indspillet på 35mm farvefilm af højeste kvalitet og dette gør hele forskellen.

Uden den originale 35mm negativ film ville det ikke havde været muligt at forbedre kvaliteten til dette niveau, Huset på Christianshavn står derfor meget bedre visuelt end Matador, som af økonomiske årsager kun blev optaget på 16mm film.

Original 16mm negativ af afsnit 79 “Fru Hammerstedt i knibe”. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

De sidste 7 episoder af Huset er dog optaget på 16mm film, da Nordisk Film i 1977 ønskede at teste arbejdsgangen på 16mm produktion, inden man gik i gang med Matador.

Galleri fra DR Arkiv

 

Nordisk Film ShortCut

Restaureringen hos ShortCut er ganske omfattende med brug af flere spændende teknologier, som vi her gennemgår herunder.

Nordisk Film Shortcut, Valby. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Nordisk Film Shortcut, Valby. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Nordisk Film Shortcut, Valby. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

1. Ultrasonic Cleaning – Rens med ultralyd

Inden negativ filmen bliver skannet til video bliver den først kørt igennem i en speciel ultralyd rensemaskine, for at fjerne støv, skidt og pletter, der oftest ligger fysisk på overfladen eller undersiden af filmen.

Kombinationen af denne kemiske og mekaniske rensning er meget effektivt og også vigtigt da processen oftest kan fjerne de fleste fysiske urenheder på filmen, som ellers skulle fjernes digitalt. ShortCut benytter det bedste udstyr indenfor ultralydsrensning, en CF-9200 Lipsner-Smith.

En Lipsner-Smith CF-9200 Ultrasonic Cleaner maskine renser filmen for fysiske urenheder med kemisk bad og ultralyd inden den overføres digitalt. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

2. ArriscanXT filmskanning

På ShortCut benyttes en af de bedste filmskannere der findes til at skanne film digitalt, en ArriscanXT fra tyske ARRI. ArriscanXT skanner hvert filmbillede med LED gennemlysning der aflæses af en CMOS sensor med Zeiss optik. ArriscanXT kan skanne diverse filmformater i forskellige hastigheder og opløsning efter behov.

Afsnit af Huset på Christianshavn skannes i en meget lav hastighed, kun 1.5 fps, for at beskytte negativer og opnå den bedste kvalitet i 4K. Den lave fps hastighed mindsker også risikoen for ustabilitet og hop i billedet på sceneovergangene hvor negativ filmen er fysisk splejset.

Filmtekniker Helle Hansen fremviser ArriscanXT. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

3. Infrarød skanning og rens

ArriscanXT skanner også filmen med infrarødt lys der opfanger de fleste urenheder på filmen som en ultralydsrensning ikke kunne fjerne. Den infrarøde skanning genererer en separat videokanal (IR alpha channel) med et digitalt kort hvor man benytter speciel matte software teknologi fra Diamant-Film til at kunne kortlægge og fjerne de fleste af disse urenheder i billedet.

4. DaVinci Color Grading

I color grading justeres og balanceres niveauer af kontrast, lys, individuel farve intensitet, farvetoner, gråtoner og sortniveau i filmens billede fra scene til scene. Her er det muligt at rette op optimere den originale film. ShortCut benytter DaVinci som er den førende color grading teknologi.

Color grading er et af de vigtigste og mest omfattende aspekter ved en digital film restaurering. Det kræver stor teknisk viden samt kunstnerisk indblik og erfaring at arbejde med color grading og arbejdet er langsommeligt og tidskrævende. Læs mere om emnet her

Colorist Jeppe Nim Jørgensen i fuld gang med at colorgrade afsnit 41 “Bimmer’s Bortkomst”. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Colorist Jeppe Nim Jørgensen i fuld gang med at colorgrade afsnit 41 “Bimmer’s Bortkomst”. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Colorist Jeppe Nim Jørgensen i fuld gang med at colorgrade afsnit 41 “Bimmer’s Bortkomst”. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

5. PFClean manuel filmrens

ShortCuts teknikere gennemgår også hvert enkelt filmbillede manuelt hvor man fjerner de sidste urenheder eller fejl der måtte være tilbage efter den mekaniske og digitale automatiske rensning.

Det kan også være skader på film emulsionen som små ridser. Eller hvis man ønsker at fjerne et statisk forstyrrende element i billedet, som en lydmikrofon der ved en fejl er blevet synlig. Manuel filmrens er en ganske tidskrævende process, da det tager ret så mange timer at gennemgå et enkelt afsnit med rundt regnet 37.500 filmbilleder.

Filmtekniker Helle Hansen renser billeder manuelt med PFClean software. Flyttemand Olsen følger nøje med. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Filmtekniker Helle Hansen renser billeder manuelt med PFClean software. Flyttemand Olsen følger nøje med. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Filmtekniker Helle Hansen renser billeder manuelt med PFClean software. Flyttemand Olsen følger nøje med. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Filmtekniker Helle Hansen renser billeder manuelt med PFClean software. Flyttemand Olsen følger nøje med. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

6. PFClean Degrain – reducering af filmkorn

Derefter benyttes software filter til at reducere niveauet af synlige filmkorn i filmbilledet. Kornethed ses ofte på ældre film som en slags bevægende punktstøj. På Shortcut er man forsigtige med ikke at reducere for meget filmkorn da filmbilledet kan miste sit naturlige udseende og se AI-agtigt ud. Heldigvis er de originale negativer ganske finkornede, så det har ikke været en udfordring.

Studie mikrofon synlig i billedet over dør. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Studie mikrofon fjernet. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

7. VFX visuelle effekter

Der har heldigvis kun været nogle få seriøse udfordringer med restaureringen. I nogle afsnit har der været større og længerevarende ridser som stammer fra skader i forbindelse med tidligere kopiering af negativer. Her har ShortCut benyttet VFX teknologi til at gendanne manglende information og dette kan tage op til flere dage, afhængig af hvad og hvor meget man skal ind og genopbygge i billedet.

Udover sådanne ridser bruges VFX også til at fjerne bevægende lydmikrofoner der ved en fejl er kommet med i optagelsen eller at man vælger at digitalt forlænge en kulisse hvis kameraet kortvarigt har filmet udenfor. I et afsnit med udendørs regnvejrsscener har man eksempelvis fjernet kanten af et sprinklersystem som Københavns Brandvæsen havde sat op til lejligheden.

8. Lydspor

Shortcut har benyttet WAV filer kopieret fra den originale mono perf lyd i forbindelse med DVD udgivelsen i 2003. Lyden har desuden gennemgået en ny remastering i Soundscape med de-click og de-noise.

 

Resultatet

DR har indtil videre lagt de første 12 afsnit ud på DRTV Gensyn her i dag fredag. Serien bliver vist i HD kvalitet, da DR endnu ikke streamer fast i 4K. Der er indtil videre ingen planer om en videoudgivelse.

I anledning af premieren på Gensyn vises det første afsnit i aften fredag på DR1 i den bedste sendetid kl. 20.00.

SD DVD version, 2003
Rå filmskanning fra original negativ, ubehandlet. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk
Færdig ny version efter restaurering. Foto: Ole Alstrup / recordere.dk

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.