Forside * Nyheder

Spotify og Amazon Music tester AI-playlister baseret på dit input

-
(Foto: Amazon)

En ny trend blandt musikstreaming-tjenester er tilsyneladende at lade dig generere playlister med en AI på samme måde, som du f.eks. bruger ChatGPT.

For lidt over en uge siden kom det frem, at Spotify er i gang med at teste AI-genererede playlister med en funktion, de meget naturligt kalder ’AI Playlist’. Testen foregår lige nu blandt betalende kunder, men kun i et område begrænset til Storbritannien og Australien.

Nu følger Amazon efter med sin musiktjeneste. Hos Amazon hedder funktionen ’Maestro’ og er lige nu tilgængelig for udvalgte betatestere i USA. Når begge betatests går uden om EU, kan det have noget at gøre med, at firmaerne stadig er i gang med at justere ind efter EUs netop vedtagne AI Act-lovgivning.

Annonce:

De to systemer fungerer på samme måde. Idéen er, at playliste-produktionen skal ske akkurat sådan som du ville bede en generativ AI-chatbot som ChatGPT, Claude, Gemini, osv. om at generere et billede eller noget tekst.

Du kan altså indtaste en tekst, der beskriver, den playliste, du gerne vil have lavet, og så præsenterer Spotify- eller Amazon Music-appen en færdigbrygget playliste baseret på de præferencer, du har angivet i prompten.

Beskriv musikønskerne med en emoji

Det siger sig selv, at jo mere specifik, du er i prompt-teksten, jo bedre chancer er der for at playlisten bliver, som du gerne vil have. Spotifys egne eksempler på sådanne prompts inkluderer: ”giv min hjerne en krammer med god indie-musik”, ”afslappende musik, der kan gøre det nemmere at leve med de høje pollental” eller ”sørgelig musik til maling af et billede af visnende blomster”.

(Foto: Spotify)

Spotifys AI kan forstå henvisninger til ting som karakterer i film, forskellige aktiviteter eller geografiske steder, samt referencer til dyr og farver. Du kan endda inkludere en emoji, hvis det er nemmere at udtrykke, hvad du gerne vil have, ad den vej. Ifølge Amazon kan deres AI også forstå emojier, og dertil kommer beskrivelser af følelser, lyder og forskellige aktiviteter.

De, der ikke abonnerer på Amazon Music, men bruger den reklamefinansierede version (i de lande hvor den er tilgængelig), kan også bruge Maestro. De kan dog kun lytte til 30-sekunders bidder af sangene på playlisten, før de gemmer den. Playlisterne kan også deles med venner på sociale medier.

Amazon fortæller, at de planlægger at rulle Maestro ud til flere mennesker, og til kunder i andre lande, over tid. Spotify har ikke givet nogle løfter om dette endnu, men blot skrevet, at de ”glæder sig til at arbejde videre med den nye feature og finde ud af, hvordan den bedst kan tjene vores lyttere”. Spotify har tidligere lanceret en AI-DJ, der endda kan kommentere på musikvalget og tale direkte til brugeren.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.