Forside * Nyheder

Nyt EU-adfærdskodeks underskrevet af YouTube, Facebook, Instagram m.fl.

-
Illustration: EU/Meta/LinkedIn/YouTube/Twitch/X)

Google ville godt være lidt med i klubben alligevel, mens Meta og X gør det modsatte af sine indholdspolitikker i hjemlandet, USA.

Forleden skrev vi om, hvordan Google var i gang med at løbe fra løfter om faktatjek og disinformations-bekæmpelse som de tidligere havde givet til Europakommissionen. Men det viser sig nu, at de godt vil være lidt med alligevel.

Google er stadig ikke medunderskriver på en ny, revideret version af det frivillige adfærdskodeks (Code of Conduct), som Europakommissionen har fået en række andre tech-giganter med på. Med andre ord vil der stadig ikke blive foretaget de faktatjek og indholdsmoderationer på f.eks. Google-søgninger, som selskabet forpligtede sig til i 2022.

Annonce:

Men det gælder åbenbart kun for Google-brandede tjenester og kun for disinformation. YouTube er nemlig medunderskriver på det nye adfærdskodeks, der fokuserer på hadsk tale. Det har Europakommissionen netop meddelt. Og det betyder, at Googles største platform med sociale mediefunktioner stadig kommer til at holde øje med og begrænse noget af indholdet.

YouTube er i godt selskab. Ud over videoplatformen finder man også verdens største egentlige sociale medie, Facebook, og søsterplatformen Instagram. Det er interessant, at EU i sin udmelding til pressen således fokuserer på platformene og ikke på ejerne af platformene, når de fortæller, hvem der har skrevet under på adfærdskodekset.

VLOP’er og VLOSE’er

Det er altså ikke Meta og Google, men Facebook, Instagram og YouTube, der er tale om, ligesom ”Microsoft-hosted consumer services” og LinkedIn er separeret ud i stedet for blot at blive anført som Microsoft. Der er formentlig både en juridisk og en forretningsstrategisk grund til dette.

Adfærdskodekset hører nemlig til DSA (Digital Services Act)-lovpakken, der har designeret en række firmaer som VLOP’er og VLOSE’er. VLOP står for ”Very Large Online Platform” og VLOSE står for ”Very Large Online Search Engine”. Medunderskriverne på det nye adfærdskodeks hører stort set alle til i den første kategori, eftersom kun Google og Bing er at finde i den sidste.

Rent juridisk er det altså platformene, og ikke (i første omgang) firmaerne, der ejer dem, der holdes til ansvar for de forpligtelser, adfærdskodekset indebærer. Af andre medunderskrivere kan man blandt andre finde TikTok, Snapchat, Twitch, Rakuten Viber, Dailymotion og X.

Det har vakt en smule opmærksomhed i tech-pressen, at X, Facebook og Instagram er blandt de frivillige medunderskrivere. De forpligtelser i forhold til indholdsmoderation af hadsk tale som adfærdskodekset foreskriver, strider nemlig i nogen grad mod den praksis, som Meta og X p.t. har i hjemlandet, USA.

Her har Meta f.eks. for to uger siden meldt ud, at de har omstruktureret sine indholdsmoderations-grupperne til bl.a. at facilitere mere ytringsfrihed og mindre platformscensur. X ejes som bekendt af Elon Musk, og EU har netop optrappet aktiviteterne i en undersøgelse af, hvorvidt X og Musk har brudt reglerne for indhold på platforme i EU. Musk anklages blandt andet for at have boostet sine egne indlæg på X, hvilket kan være konkurrenceforvridende.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.