
Efter en reprimanderende anbefaling fra en af USA’s største handelsorganisationer, holdt Apple op med at skrive på sin website at Apple Intelligence var til at få fingre i.
Der er altid delte meninger om Apples produkter og den dedikation, som visse Apple-fans har til selskabet, falder ofte andre tech-entusiaster for brystet. En sjælden gang imellem sker det dog, at både Apple-fans og Apple-kritikere er enige om at et Apple-produkt ikke lever op til forventningerne.
Sådan har det for eksempel været med udrulningen af Apple Intelligence, som det nok kun er de mest hardcore Apple-fanatikere, der prøver at forsvare. Selv internt i Apple anser man udrulningen for at have været en fiasko, der har givet anledning til en “AI-krise” i selskabet.
Nu lander der så endnu en ydmygelse oven i Apples AI-problemer. I dag blev det offentliggjort, at National Advertising Division, en afdeling under Better Business Bureau, har givet Apple en slags reprimande for firmaets markedsføring af Apple Intelligence.
Better Business Bureau er en af USA’s største og mest magtfulde forbruger- og markedsorganisationer. Den 113 år gamle nonprofit-organisation består primært af folk fra erhvervslivet, der arbejder for at sikre troværdig forretningspraksis overfor forbrugere og branchepartnere blandt medlemmerne.
Anklager om falsk markedsføring
BBB, som organisationen også kaldes, uddeler karakterer til virksomheder baseret på disses troværdighed. Forbrugere og branchepartnere kan klage til BBB, hvis de føler sig dårligt behandlet, og organisationen har enorm gennemslagskraft. Derfor rettede Apple sig også efter det, da BBBs division for god markedsførings-praksis gav dem en ”kraftig anbefaling.”
National Advertising Division (NAD) har gennemført en undersøgelse af udrulningen af Apple Intelligence i forbindelse med annonceringen og markedsføringen af iPhone 16 og iPhone 16 Pro, der begyndte sidste efterår. NAD konkluderede, at når Apple på sin hjemmeside skrev ”Tilgængelig nu” (”Available now”) om iPhones med Apple Intelligence, var det falsk markedsføring.

Helt konkret peger NAD i sin udmelding på, hvordan Apple markedsførte Apple Intelligence-features som prioriterede notifikationer, Image Playground, Genmoji, Image Wand og integration af ChatGPT som om disse var tilgængelige, før de rent faktisk var det. Disse blev først rullet ud efter iPhone 16 og 16 Pro kom til salg, med to opdateringer i oktober og marts.
Siri-problemet
NAD nævner dog også den fejlslagne udrulning af en bedre og mere personlig Siri-assistent som et problem. De mange løfter, Apple gav i efteråret desangående, er ikke blevet overholdt, og den nye Siri er nu blevet så forsinket, at Apple ikke engang tør love noget om, hvornår den kommer.

Også Siri-fornyelsen blev lovet under ”Tilgængelig nu”-banneret, og NAD har derfor været i dialog med Apple lige siden det stod klart, at Apple ville få svært ved at holde, hvad de lovede. NAD anbefalede således Apple på det kraftigste at få fjernet ”Tilgængelig nu”-teksten, hvilket Apple nu har gjort. Tilbage i marts tilføjede Apple en note til “Tilgængelig nu” om den forsinkede Siri-opdatering, men nu er tilgængeligheds-løfterne altså fjernet helt.
Apple er kommet med den følgende reaktion, som NAD også viderebringer i sin pressemeddelelse: ”Vi er uenige i NADs konklusioner om, hvad der er tilgængelige for forbrugerne nu, men vi værdsætter samarbejdet med dem og vil følge deres anbefalinger”.