Forside * Nyheder

Energiselskab politianmeldet for ulovligt telefonsalg

- 2
Foto: recordere.dk

Energiselskabet Vest Energi politianmeldes for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden har netop indgivet en politianmeldelse mod energiselskabet Vest Energi anklaget for ulovligt telefonsalg og aggressiv, vildledende markedsføring.

Vest Energi har kontaktet en række forbrugere – mindst 56 – for at sælge dem elaftaler. Under mange af opkaldene har sælgere enten lovet betydelige besparelser eller givet indtryk af, at de ringede på vegne af forbrugernes nuværende elselskab.

Annonce:

Ulovlig praksis og brud på regler

Ifølge Forbrugeraftaleloven kræves forudgående samtykke, inden telefonsalg tillades. Vest Energi har angiveligt ringet til potentielle kunder uden deres eget initiativ til opkaldet. Sælgerne har desuden påstået urigtige besparelser og benyttet ukorrekte sammenligninger – klart i strid med markedsføringsloven.

En forbruger påpegede, at sælgeren præsenterede “unikke priser og femcifrede besparelser”, selvom der reelt ikke var grundlag for denne påstand.

Myndighederne tager affære

Myndighedernes beslutning om at lægge sag for politiet markerer en stram kurs mod denne form for aggressiv telefonsalg, som de oplever bliver mere udbredt. I året 2024 alene blev flere lignende sager anmeldt, herunder mod Grøn Energi, som også modtog politianmeldelse for vildledende salgsmetoder .

Forbrugernes rettigheder

Forbrugere har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg – men ved manglende samtykke er aftalen ugyldig fra starten. Derudover kan man som kunde klage over vildledende markedsføring og kræve selskabet ansvarliggjort.

For bolig- og elforbrugere er der to stærke klagemuligheder:

  • Forbrugerombudsmanden – kan undersøge og anmelde ulovlig praksis.
  • Ankenævnet for Energiområdet – håndterer konkrete tvister, fx hvis du betaler gebyrer, som du mener er uberettigede.

Hvad kan man gøre ved sådanne henvendelser?

  • Undgå at give følsomme oplysninger i telefonen – CPR‑ og kontonumre er unødvendige ved uopfordret opkald.
  • Få alt skriftligt, og tjek priser via uafhængige sammenligningssider.
  • Brug din fortrydelsesret, og sig tydeligt fra, hvis du ikke har givet samtykke.
  • Klag, hvis aftalen ikke trækkes tilbage frivilligt – start hos selskabet, og forfølg sagen gennem myndighederne, hvis det er nødvendigt.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.