
Energiselskabet Vest Energi politianmeldes for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Forbrugerombudsmanden har netop indgivet en politianmeldelse mod energiselskabet Vest Energi anklaget for ulovligt telefonsalg og aggressiv, vildledende markedsføring.
Vest Energi har kontaktet en række forbrugere – mindst 56 – for at sælge dem elaftaler. Under mange af opkaldene har sælgere enten lovet betydelige besparelser eller givet indtryk af, at de ringede på vegne af forbrugernes nuværende elselskab.
Ulovlig praksis og brud på regler
Ifølge Forbrugeraftaleloven kræves forudgående samtykke, inden telefonsalg tillades. Vest Energi har angiveligt ringet til potentielle kunder uden deres eget initiativ til opkaldet. Sælgerne har desuden påstået urigtige besparelser og benyttet ukorrekte sammenligninger – klart i strid med markedsføringsloven.
En forbruger påpegede, at sælgeren præsenterede “unikke priser og femcifrede besparelser”, selvom der reelt ikke var grundlag for denne påstand.
Myndighederne tager affære
Myndighedernes beslutning om at lægge sag for politiet markerer en stram kurs mod denne form for aggressiv telefonsalg, som de oplever bliver mere udbredt. I året 2024 alene blev flere lignende sager anmeldt, herunder mod Grøn Energi, som også modtog politianmeldelse for vildledende salgsmetoder .
Forbrugernes rettigheder
Forbrugere har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg – men ved manglende samtykke er aftalen ugyldig fra starten. Derudover kan man som kunde klage over vildledende markedsføring og kræve selskabet ansvarliggjort.
For bolig- og elforbrugere er der to stærke klagemuligheder:
- Forbrugerombudsmanden – kan undersøge og anmelde ulovlig praksis.
- Ankenævnet for Energiområdet – håndterer konkrete tvister, fx hvis du betaler gebyrer, som du mener er uberettigede.
Hvad kan man gøre ved sådanne henvendelser?
Kilde: Forbrugerombudsmanden |