Forside * Featured

Googles AI kan nu ringe op og tjekke priser i butikker

-
(Foto: Google)

Funktionen er foreløbig kun tilgængelig i USA og bygger på den samme Duplex-teknologi, der i 2018 chokerede de fleste, der ikke troede at AI var så langt fremme.

Tilbage i 2018 fik det meste af verden lidt af en overraskelse fra Google. De fleste havde nok dengang et indtryk af, at AI’er stadig ikke kunne forveksles med mennesker, når de brugte det talte ord. Ikke mindst fordi datidens virtuelle assistenter som Alexa, Siri, og Google Assistent stadig lød rimelig robotagtige og havde svært ved at forstå, hvad man sagde til dem.

Ved udviklerkonferencen I/O præsenterede Google i 2018 imidlertid deres Duplex-AI. Duplex kunne – med en menneskestemme, der ikke lød robotagtig overhovedet –  ringe alt fra frisørsaloner til kinesiske restauranter op og bestille tid eller bord – selv når det levende menneske i den anden ende ikke var specielt god til Engelsk. Det virkede som et syvmileskridt i udviklingen af AI-agenter, der forberedte os på den AI-fremtid, vi nu lever i.

Annonce:

Efter en del kritik for den etiske side af sagen besluttede Google sig i 2018 for at Duplex skulle identificere sig selv, når den ringede op. De forretningsdrivende skulle kunne lægge på og nægte at tale med en AI, når telefonen ringede. Derfor blev Duplex ikke nogen udpræget succes, selv om den blev bygget ind i Google Assistent.

Men selv om Google nu har Gemini, OpenAI nu har ChatGPT og Anthropic har Claude, er Duplex åbenbart ikke blot gledet ind i Googles bredere AI-planer og er forsvundet. Tværtimod har Google nu annonceret, at en ny version af Duplex bliver en del af søgeoplevelsen, i første omgang i USA.

Forretninger kan frabede sig opkald

Det er dog ikke hverken bord- eller tidsbestilling det handler om denne gang. I stedet kan Duplex ringe op til butikker og service-forretninger for at forhøre sig om priser. Det er trods alt en af de sidste udfordringer, forbrugerne har i en verden, hvor mere og mere handel foregår online: Det er ikke altid til at vide, hvad et givet produkt koster i en fysisk butik.

Især mindre butikker har ikke altid mulighed for konstant at annoncere på sin hjemmeside eller sociale medier, når en vare i butikken bliver sat ned i pris. Det kunne også være at en udstillings- eller demo-model, der bliver sat til salg uden at det fremgår af informationer på nettet. Derudover kan folk, der udbyde en specifik service variere prisen efter, hvem kunden er og hvor vedkommende befinder sig.

Det er denne slags informationer, som Google nu vil forsøge at gøre til en del af søgeresultaterne, når amerikanske brugere søger efter bestemte varer på nettet. Som det kan ses på animationen herover, dukker der en funktion op, der hedder ”Have AI check pricing” (se bill.), når brugeren søger efter en tjeneste eller et produkt.

I det givne tilfælde handler det om mobile hundefrisører, og hvad de tager for at komme ud og gøre Fido pæn og ren igen. Brugeren indsætter informationer om sit behov og sin geografiske lokation, og så bruger Gemini ifølge en udtalelse fra Google til The Verge den ovennævnte Duplex-teknologi til at ringe den mobile hundefrisør op og forespørge om en pris.

Det gøres stadig klart i begyndelsen af opkaldet, at der er en AI i den anden ende, så de forretningsdrivende kan knalde røret på (eller hamre fingeren ind i den røde knap), hvis de ikke vil fortsætte. Forretningsdrivende kan også frabede sig helt at blive ringet op af en AI i deres Google-profiler. Funktionen er nu live i USA, men det vides endnu ikke, om den nogensinde kommer til Danmark.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.