
Det 102 år gamle Warner Bros.-navn kommer atter i brug, når den kun fire år gamle fusion bliver afviklet igen. CNN får dog et nyt hjem.
Et eller andet sted mellem 1598 og 1599 skrev William Shakespeare komedien ’Stor ståhej for ingenting’ hvor en masse forvekslinger, rygtespredning og anden ballade truer med at ødelægge tingenes orden. Men i sidste ende vender tingene alligevel tilbage til udgangspunktet med kun få ændringer, sådan som mange historier har endt siden.
Selv om det er mere end 400 år siden, verden første gang kunne læse ’Stor ståhej for ingenting’, kunne den formentlig være skrevet om fusionen mellem Warner Media og Discovery. For nu vender denne underholdningsgigant også tilbage til udgangspunktet.
Det viser sig nemlig, at da den Warner Bros. Discovery-ejede streamingtjeneste HBO MAX vendte tilbage til sit oprindelige navn efter at have heddet MAX i en periode (netop foranlediget af selvsamme fusion), var det blot en forsmag på, hvad moderselskabet også havde i sinde.
Selskabet undergår i disse måneder en organisationsmæssig omstrukturering, som genoplivningen af HBO MAX-navnet også angiveligt er en del af. Omstruktureringen skal være gennemført i midten af 2026, og vil så resultere i at Warner Bros. Discovery igen bliver til to selskaber. Og gæt, hvad de kommer til at hedde.
CNN over til Discovery
Hvis du gættede ”Warner Bros.” og ”Discovery Global”, gættede du rigtigt. I går annoncerede Warner Bros. Discovery at disse to navne bliver de officielle navne på de to selskaber, der kommer ud af opsplitningen.
Warner Bros. Discovery, som mange også bare kalder WBD, annoncerede allerede opsplitningen i juni, hvor flow-TV og kabel-TV blev skilt fra streaming- og produktions-delen. Dengang blev de to dele kaldt Streaming and Studios og Global Networks. Det er disse to dele, der nu vender tilbage til de ovennævnte, gamle navne.
Men ligesom i Shakespeare’s ’Stor ståhej for ingenting’ er det ikke alting, der vender tilbage til udgangspunktet helt uden forandringer. CNN, der siden 1996 har været ejet af Warner, kommer nu ind under Discovery Global-brandet sammen med al den øvrige non-fiktion, som Discovery allerede står for.
Warner Bros. skal i stedet være et rendyrket underholdningsbrand, som omfatter det gamle filmstudie, HBO, HBO Max, samt DC Studios og de mange superhelte-rettigheder, der følger med. Warner Bros. Gaming Studios hører naturligvis også til der.
Hovedselskabet bag Warner Bros. vender således tilbage til det 102 år gamle navn efter at have været igennem en hulens masse navneskift igennem årene. Fra 1972 til 1990 hed selskabet Warner Communications. I 1990 fusionerede dette selskab med en anden mediegigant, Time, Inc., og resultatet kom til at hedde Time Warner. Efter en fusion med internetfænomenet AOL i 2000, hed selskabet AOL Time Warner en kort overgang mellem 2001 og 2003.
I 2018 købte teleselskabet AT&T så Time Warner og omdøbte firmaet til WarnerMedia. Men AT&T vidste ikke rigtig, hvad de skulle gøre med sådan en underholdningsgigant, og solgte det derfor fra igen. Og det var denne sidste handling, der udløste fusionen mellem Discovery og WarnerMedia, der altså indtil næste år stadig hedder Warner Bros. Discovery.








