
OpenAIs CEO er ikke tilfreds med, hvad der skulle have været den største begivenhed for firmaet i 2025.
OpenAI erkender nu, at lanceringen af firmaets nyeste model har været, hvad flere toneangivende medier kalder ”en fiasko”. Lanceringen af GPT-5 har været domineret af utilfredshed blandt brugerne, hvilket har fået OpenAI til at gå kriseberedskab og prøve at få kontrol med den bølge af dårlig PR, der er forbundet med premieren på den nye model.
GPT-5 har været hypet op af OpenAI og ikke mindst firmaets CEO, Sam Altman, i mere end et år. Han har omtalt dens evner som ”skræmmende” og som værende banebrydende på AI-markedet. Det var meningen, at især ChatGPT-brugerne skulle kunne mærke en kæmpeforskel.
Det sidste blev forstærket af, at OpenAI mod forventning gjorde GPT-5 tilgængelig for alle, dog med forskellige begrænsninger på antallet af forespørgsler med mere, afhængig af ens ChatGPT-abonnement.
OpenAI har i den senere tid virkelig kunne mærke konkurrencen fra Silicon Valley-naboerne Google, Anthropic, xAI og Meta. Konkurrencen fra udlandet – og især Kina – trænger sig også på. Der var med andre ord lagt op til at GPT-5 ville placere OpenAI tilbage på tronen som det mest innovative AI-firma, og ikke blot dem med det mest populære produkt.
Kold og formel model
Sådan gik det imidlertid ikke. Det tog ikke ret lang tid, før brugerne begyndte at brokke sig over GPT-5 på sociale medier. Her hed det sig blandt andet, at GPT-5 virkede kold og ”formel” i sit sprog, i modsætning til den hyggelige og snaksaglige model GPT-4o, som folk ellers har været glade for.
Samtidig havde OpenAI taget en beslutning om ikke at tilbyde folk at skifte model i ChatGPT, ikke engang for folk med ChatGPT Plus-abonnement. De var tvunget til at bruge GPT-5. Det blev en lektie for OpenAI om, at man aldrig skal indskrænke folks valgmuligheder for meget, hvis man allerede har givet dem disse valgmuligheder.

Ramaskriget på sociale medier og i kommentarer til OpenAI over dette var så højlydt, at Sam Altman lynhurtigt tog en beslutning om at bringe noget af det gamle tilbage. Tilbage i februar skrev Altman på X til ChatGPT-brugerne, at ”vi hader model-vælgeren lige så meget som I gør” og at firmaet ville vende tilbage til en ”ensartet, magisk intelligens”.
Det sidste er en mere fancy måde at skrive ”automatisk modelvalg” på, hvilket blev annonceret til ChatGPT med GPT-5. Men det virkede bare ikke ordentligt, og som Altman erkendte torsdag aften over middag med en række udvalgte journalister fra top-techmedier: ”Der er mange mennesker, der virkelig elsker model-vælgeren”.
Vil også gerne købe Chrome
”Vi har lært noget om, hvad det vil sige at opgradere et produkt for millioner af mennesker på en enkelt dag”, sagde Altman i samme anledning ifølge The Verge. Men modelvælgeren er altså nu tilbage, i hvert fald for Plus-abonnenter. Du kan dog stadig kun vælge forskellige varianter af GPT-5 og så lige en enkelt af de gamle modeller, førnævnte GPT-4o.
Til gengæld har Sam Altman beordret, at den samme ”varme” samtaletone, som 4o-modellen havde, nu også skal kendetegne GPT-5. Tilgår du OpenAIs AI’er via en API, f.eks. af professionelle grunde, har du stadig adgang til flere ældre modeller. Og Altman peger netop på API-trafikken som et tegn på, at tingene ikke er helt ad helvede til:
”Vi fordoblede vores API-trafik i de første 48 timer efter lanceringen, og trafikken vokser stadig”, sagde han, ”vi er løbet tør for GPU-kraft”. ChatGPT er lige nu den femtemest besøte website på nettet, og fortsætter trafikvæksten ”er der klar bane til at blive nummer tre”, sagde Altman. Det ville betyde, at ChatGPT overhaler både Facebook og Instagram.
Ud over at erkende den lettere antiklimaktiske lancering, kom Altman også med nogle andre interessante udtalelser. Han er f.eks. enig i, at vi befinder os i en AI-boble: ”Er vi inde i en fase, hvor investorerne er lidt for glade for AI? Det siger jeg ja til. Er AI det vigtigste, der er sket i lang tid? Det siger jeg også ja til.”
Altman meldte også ud, at OpenAI kan ende med at konkurrere med den mindre rival Perplexity AI om at købe Chrome, hvis Google tvinges til at frasælge browserforretningen i den igangværende monopolsag i USA. ”Hvis Chrome rent faktisk kommer til salg, bør vi kigge på det”, sagde han.








