Forside * Nyheder

Tensor kan blive din første helt selvkørende robobil i 2026

-
(Foto: AutoX/Tensor)

Til næste år vil du kunne købe din egen robotaxi med fuld Level 4-autonomi. Tensor er et nyt bilmærke, der går efter at vende op og ned på hvordan vi opfatter selvkørende biler.

Måske har vi tænkt konceptet omkring selvkørende biler helt forkert. Måske skal vi ikke forstå helt selvkørende biler som almindelige biler, der får selvkørende funktioner ombord. Måske skal selvkørende biler tænkes som et helt særskilt koncept, der også ser anderledes ud end normale biler?

Denne anderledes perspektivering er bag en ny satsning fra firmaet AutoX. Firmaet har med base i Silicon Valleys ”hovedstad”, San José, arbejdet på selvkørende biler i næsten et helt årti, og lancerede allerede i 2018 en selvkørende udbringnings-tjeneste i hjembyen. I 2020 var AutoX det andet firma (efter Waymo), der fik tilladelse til at teste selvkørende biler på gader og stræder i Californien.

Annonce:
(Foto: AutoX/Tensor)

Så AutoX er ikke nogen ukendt størrelse, og det er derfor værd at høre efter, når firmaet lancerer noget stort. Det gjorde AutoX netop onsdag, hvor selskabet lancerede et nyt bil-brand med navnet Tensor.

(Foto: AutoX/Tensor)

Hvis man ved en smule om AI, ved man også at ordet ”tensor” er et transformations-relateret begreb fra matematikken, der også bruges i forbindelse med transformationer i AI (for eksempel står OpenAIs ”GPT”-modelnavn for Generative Pre-trained Transformer). AutoX vil altså gerne have, at vi tænker AI, når vi tænker på deres biler.

Ikke en bil, men en robobil

Derfor omtaler firmaet heller ikke Tensor-bilerne som biler, men derimod som ”AI-definerede køretøjer”. Det er ikke ”en bil, sådan som vi kender biler. Det er en fysisk, personlig AI-agent, der kan transportere dig rundt”, hedder det i en pressemeddelelse fra AutoX. Med Tensor håber AutoX at lancere en ny bilkategori: Robobiler eller “robocars”.

Det lugter jo lidt af robotaxi, og det er slet ikke tilfældigt. Robotaxier bliver mere og mere populære i amerikanske storbyer og er nu et velkendt syn mange steder. Men robotaxier har den fordel frem for selvkørende teknologi i almindelige biler, at man ikke forventer et bil-design som vi kender det fra de mest populære bilmærker.

Det er meningen, du skal kunne bruge Tensor-robobilen uden gammeldags koncepter som et rat.
Hvis du virkelig gerne vil have et rat, kan du flytte en af skærmene og hive det frem fra et panel (Foto: AutoX/Tensor).

Når robotaxier fungerer, og når folk stoler på dem, er det fordi, der er LiDAR-teknologi og kameraer overalt på dem. Det er også det, der gør myndighederne trygge ved at lade dem køre rundt i offentligheden. Problemet er, at disse teknologier er grimme. En udbredt opfattelse har derfor været, at er nødt til at gøre LiDAR-enheder mindre synlige (eller overflødige), før biler med robotaxi-evner bliver attraktive for et bredt publikum.

(Foto: AutoX/Tensor)

Det er denne opfattelse, Tensor gerne vil gøre op med. I stedet for at vente på at f.eks. LiDAR bliver pænere, gør Tensor LiDAR til en del af konceptet. Det kan man se på, at den første Tensor-model markedsføres på at have ”37 kameraer, 5 lidar’er, 11 radar’er, 22 mikrofoner, 10 ultralyds-sensorer, 3 IMU’er, GNSS, 16 kollisions-detektorer, 8 vandspejls-detektorer, 4 dæktryksmålere, 1 røgalarm og trippel-kanals 5G-forbindelse.”

Du køber altså ikke f.eks. en Tesla eller en Mercedes med indbygget AI, der kan køre bilen helt selv. Du køber en robotaxi til privat brug. En robobil. Ifølge AutoX er det den første bil med fuld Level 4-autonomi, der udbydes til private. Tensors første model bliver lanceret i EU, USA og mellmøsten i 2026, lover firmaet.

Prisen er endnu ikke afsløret. Men billig bliver den dog næppe. Og hvor du rent faktisk må køre med en Tensor, det er en helt anden historie.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.