Forside * Featured

Meta lancerer AI-smartbriller med farve-display i brilleglassene

-
Metas nye smartbriller, Meta Ray-Ban Display. (Foto: Meta)

Meta Ray-Ban Display kan købes om to uger og lægger endnu mere afstand til resten af feltet på smartbrille-området.

Der var allerede en hel del tegn i sol og måne, der indikerede, at 2025 ville blive et gennembrudsår for smartbriller. Hvis ikke kommercielt, så i hvert fald teknologisk. Det sidste har Meta netop bevist. Deres nye smartbriller, Meta Ray-Ban Display, er et syvmileskridt ud af fremtidsvejen.

Briller med display har været undervejs længe, og vi har fulgt udviklingen tæt her på Rec.dk. Vi har tidligere fået demonstreret HUD-briller som Vuzix Z100, og så sent som under CES i januar, blev vi imponeret af kinesiske Rokids Glasses-model. Men alle modellerne indtil nu har haft det til fælles, at displayet ombord kun viste monokrom/grøn, lavopløst grafik.

Annonce:

Det fik de fleste af os, der følger denne teknologi til at tænke, at funktionalitet som farver og højere opløsning nok er et stykke vej herfra. Men det var åbenbart ikke tilfældet, i hvert fald ikke i Metas laboratorier. For 30. september kommer Meta Ray-Ban Display til salg, der både har farvedisplay og overraskende høj opløsning for en smartbrille.

Meta har nu gjort, hvad ingen af de andre store tech-firmaer har formået: Lanceret en AI-brille med farvedisplay i brilleglasset, der kan købes fra om to uger i USA (Foto: Meta).

Fordi displayet (der fungerer med waveguide-teknologi) sidder så tæt på øjet, behøver man naturligvis ikke 4K-opløsning og displayet er da også kun 600 x 600 pixels, der er placeret til højre i synsfeltet for det højre øje. Der er et 20-graders FoV, hvilket ikke ville være meget, hvis der var tale om ægte AR-briller eller et VR-headset, men her skal man huske, at det kun er øjets egne bevægelser (og ikke hele hovedet), der er afgørende, og så er 20 grader rigeligt.

Styres med nerverne

Displayet kan levere fra 30 og helt op til 5.000 nits i lysstyrke, hvilket ifølge Meta er rigeligt til at kompensere for sollys udendørs. Displayet har derudover en 90Hz refresh rate, dog kun 30Hz for video og animationer. Der sidder et 12MP kamera i brillen, der kan tage fotos i op til 3024 x 4032 pixels opløsning, samt 1080p-video i op til 30 fps. Der er 32GB lagerplads ombord til lagring af f.eks. billeder og video.

Videoer og billeder kan så sendes til andre eller lægges op på sociale medier, og en af de ting, der gør brillerne mere fordelagtige i den sammenhæng end AI-briller uden display, er at du kan se og vælge, hvad du vil lægge op, før du gør det. Batterilevetiden ved blandet brug er seks timer ifølge Meta og det medfølgende brille-etui kan levere i alt fire opladninger. Etuiet kan i øvrigt klappes sammen, så det bliver næsten helt fladt.

Det visuelle element gør det en hel del nemmere at styre f.eks. musikken, du hører i brillerne – eller igennem en højttaler (Foto: Meta)

Det hele styres, som forventet, via et neuralt armbånd. Meta er meget stolt af denne teknologi, som Mark Zuckerberg ved præsentationen under åbningskeynoten kaldte det første ”mainstream”-produkt af sin art. Det skal han sige, fordi mindre firmaer som f.eks. Mudra, allerede har neurale armbånd på markedet.

Armbåndet ser dog ud til at være ganske smart. Med små fingerbevægelser kan du navigere rundt i brillernes menuer og klikke ved blot at trykke pegefingeren mod tommelfingeren. Du kan også skrive beskeder, e-mails og anden tekst på et usynligt tastatur, så længe, der er en overflade i nærheden såsom et bord eller lignende. Armbåndet kan holde i 18 timer på en opladning.

Videoopkalds-demo fejlede

Zuckerberg havde dog lidt bøvl med at få video-opkald til at virke de to gange, han forsøgte, under demonstrationen, men han har en god undskyldning. Som han sagde ”Man arbejder i årevis på de her vildt avancerede teknologier, og så er det Wi-Fi-kvaliteten i rummet, der ødelægger oplevelsen”.

I videoen herover kan man se videoopkald fejle under en live-demo, men ellers er brillerne ret overbevisende (Video: Meta)

Man skal altså nok regne med at brillerne har samme problem med at forbinde sig til nettet, som smartphones har, når flere tusinde andre telefoner er i nærheden. Det er naturligvis en sjælden situation for de fleste, men dog værd at tage med. Især i betragtning af et af shoved-algsargumenterne for Metas smartbriller: Sky-adgangen til Meta AI, der kan analysere, hvad du ser på, levere undertekster på virkeligheden, live-oversættelse osv.

Til trods for al teknologien ombord vejer  Meta Ray-Ban Display kun 69 gram. De kan også klare lidt regn med en IPX4-certificering, mens armbåndet er certificeret med IPX7. Selve stellet fås i sort eller sandfarve. Hvis du foretrækker det, kan de fås med farvedynamiske glas, så du ikke skal have et separat par som solbriller.

Under Metas live-demo var der bedre held med at sætte undertekster på virkeligheden – i dette tilfælde Mark Zuckerberg (Foto: Meta)

Apropos brilleglassene, så er det store spørgsmål naturligvis altid: Kan de fås med styrke. Svaret er ja, men kun op til +-4.00 på hvert øje. Når smartbrille-producenter oplyser denne begrænsning, følger det som regel med, at der ikke kan kompenseres for bygningsfejl i glassene. Men det vil formentlig stå mere klart omkring lanceringen om et par uger.

Danmark må vente

En anden ulempe ved Meta Ray-Ban Display er prisen. Helt som rygterne sagde, ligger startprisen på 799 dollar, eller omkring 5.050 kroner før danske skatter og afgifter.  Det er over dobbelt så meget som Ray-Ban Meta-brillen, der ikke har display, og man kan få en hel smartphone for den pris. Men der er også tale om en teknologi, der er helt unik på markedet lige nu. Danskerne kommer til at vente lidt på brillerne, der foreløbig kun bliver tilgængelige i USA. Canada, Frankrig, Italien og Storbritannien følger tidligt næste år.

Rygterne om opdateringer af Metas nuværende AI-briller, vi skrev om i går, holdt også stik. Det betyder, at standardmodellen af Ray-Ban Meta nu har dobbelt så lang batterilevetid og dobbelt så høj opløsning på kameraerne, som nu kan håndtere 3K. De kommer også i en række nye farver.

Metas smartbrille-kollektion fra foråret 2025. Det er Meta Ray-Ban Display og Vanguard yderst til venstre (Foto: Meta)

I tillæg til modellen HSTN (der åbenbart udtales ”howston” ligesom Houston-gaden i New York), som Meta udbyder sammen med Oakley, kommer der nu en model, der hedder Vanguard. Den er lavet til udendørsfolket, og især til den type mennesker, der sætter GoPro-kameraer på toppen af cykelhjelmen. Kameraet i midten af brillen har f.eks. en vidvinkel-linse med 123-graders bredde og videostabilisering, samt mulighed for slow-motion og hyperlapse.

Dertil kommer en bedre batterilevetid, som ifølge Mark Zuckerberg er to marathon’er, hvad det så end betyder, og en IP67-certificering. Der er også en lille LED-indikator på indersiden af brillen, der kan sættes til at vise forskellige ting. Meta er gået i partnerskab med Garmin og Strava, sådan at LED’en for eksempel kan vise, når du når et bestemt pulstal. Vanguard kommer til at koste 499 dollar, eller cirka 3.150 kroner før danske skatter og afgifter.

Alle tre af de nye modeller har en ret smart funktion indbygget, der nok kan hjælpe en del mennesker over 40: Conversation Focus. Her bliver brillerne til en slags let hørebrille, der forstærker lyden af stemmen, der kommer fra en person, du ser på, og dæmper den øvrige baggrundsstøj. Det kan hjælpe med det klassiske problem, hvor det kan være svært at følge en samtale i en støjende restaurant. Ældre modeller af Metas briller får også denne funktion via en opdatering.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.