
Som ventet bliver der tale om nye HUD-briller, men også opdateringer af de nuværende modeller.
Da tech-journalister, -analytikere og -entusiaster diskuterede smartbriller for 10 år siden, var Meta ikke et navn, der figurerede som en mulig, afgørende spiller på markedet. For det første hed Meta stadig Facebook dengang, for det andet kunne man stadig købe Google Glass, og alle regnede med at Apple ville tage føringen på området.
Men i dag ser tingene helt anderledes ud. Meta er lykkedes med at gøre sine Ray-Ban-smartbriller til en succes, med flere millioner solgte eksemplarer. Der er ikke ligefrem tale om allemandseje, men man kan ikke kalde smartbrillerne for et nicheprodukt heller, især fordi alle mulige store og små virksomheder, fra Amazon til mere ukendte, kinesiske firmaer, nu laver lignende smartbriller.
Af samme grund er der lige nu en del opmærksomhed på Metas udviklerkonference Connect, der starter i morgen. Her forventes Meta nemlig at fremvise det næste udviklingstrin inden for firmaets smartbriller, hvor der langt om længe kan vises informationer på indersiden af brilleglasset. Keynoten starter kl. 17 lokal tid, hvilket er kl. 2 om natten i Danmark.
Fordi, der foreløbig er tale om lavopløst, og angivelig monokrom grafik (se dog billedteksten herunder), omtales disse ikke som Augmented Reality (AR)-briller, men derimod Head-Up Display- eller HUD-briller. Man kan se disse som et skridt på vejen mod ægte AR-briller, der kan opnås, når de relevante chips bliver små og strømbesparende nok, og batterierne holder længere.
”Celeste” eller ”Ray-Ban Display”?
Vi havde hørt rygter om Metas HUD-briller i forvejen, og vi må stadig vente til i morgen med at få de fleste af detaljerne. Men Reuters skriver nu, at HUD-brillerne forventes lanceret onsdag under navnet ”Celeste” (og ikke det interne udviklingsnavn, Hypernova), og at den forventede pris på 800 dollar ser ud til at holde stik.
Videoen herover er en del af den video, som UploadVR nåede at hive ned fra YouTube, inden Meta fjernede den.
Dertil kan Reuters også stort set bekræfte rygtet om, at Meta vil markedsføre et neuralt armbånd sammen med brillerne, som skal bruges til at navigere rundt i brillernes menuer og øvrige kontroller. Armbåndet reagerer på små bevægelser med fingre og hænder ved at aflæse nerverne i håndleddet.
Før Reuters-nyheden blev der imidlertid lækket en video, der viser hele det kommende lineup. Videoen dukkede op på Metas YouTube-side, men blev hurtigt fjernet igen. Dog ikke før en del websites, heriblandt UploadVR, nåede at fange den. Som vanligt er Metas partner EssilorLuxottica, der laver langt de fleste brillestel fra mere kendte mærker. På billedet ovenfor er det HUD-brillerne og armbåndet længst til venstre.
Ud fra videoen ser det ikke ud som om, der er hold i rygterne om at HUD-brillerne får et Prada-mærke på. I stedet markedsføres de i videoen tilsyneladende under navnet ’Ray-Ban Display’ og ikke ‘Celeste’, hvilket strider lidt imod nyheden fra Reuters, der landede her til morgen.
Et voksende marked
På billedet ovenfor ses også (fra højre) de Oakley HSTN-smartbriller, som Meta lancerede for nogle måneder siden, fulgt af de almindelige Meta Ray-Ban-briller uden display, der får indvendige opdateringer i form af bedre kameraer og batterilevetid.

Mellem disse og de nye HUD-briller ses et par nye Oakley-brandede smartbriller, hvor kameraet sidder i midten. Disse kaldes Sphaera og er tydeligvis lavet til dem, der foretrækker den type sporty design, Oakley er mest kendt for. Alle disse briller er såkaldte AI-briller, hvor du kan tale og spørge Metas AI om ting, der for eksempel opfanges af kameraet.
Metas HUD-briller dukker op på et tidspunkt hvor modeller af netop denne smartbrilletype forventes lanceret fra andre større producenter, herunder Amazon. Allerede nu kan man købe lignende modeller fra mindre kendte mærker som Rokid, Vuzix og Even Realities.








