Forside Produkter HiFi & Surround

TEST: B&O Beolab 14 surroundsæt for alle



Galleri: Bang & Olufsen BeoLab 14


 


Indledning


Bang & Olufsen Beolab 14 er både stereo og surround for alle, her testet sammen med Beovision 11. Vi tager pulsen på hvad designerhøjttalerne fra B&O kan.


Bang & Olufsen Beolab 14 et stilrent sæt surround- eller stereo-sæt, der kan bruges af alle. Det består af diskrete satellit-højttalere med tilhørende subwoofer, der arbejder sammen som én enhed.


Højttalersættet er designet, så det både kan bruges sammen med et B&O TV med indbygget surround, eller sammen med en almindelig forstærker, (surround eller stereo).


Det findes i 3 varianter hhv. 2.1, 4.1 og 5.1.



  • 2.1: Beolab 14 2.1 er stereo (subwoofere med to satellitter)
  • 4.1: Beolab 14 4.1 er til 5.1 surround, med subwoofer og fire satellitter.
    Den sidste højttaler, centerhøjttaleren, skal være et B&O TV med indbygget surround.
  • 5.1: Beolab 14 5.1 er et komplet sæt 5.1 surroundsæt, med subwoofer
    og fem satellitter. Det kan bruges sammen med en almindelig
    surround-receiver af et andet mærke.

I denne anmeldelse kigges nærmere på “B&O-løsningen” i midten, et 4.1 sæt tilsluttet et B&O TV der fungerer både som centerhøjttaler og surrounddekoder. Det er et Beovision 11 der er testet med.


 


 


Højttalerne


Lad det være sagt med det samme. Beolab 14 er ikke beregnet til at blive skilt ad, subwoofer og satellitter hører sammen.


En væsentlig forklaring på dette er at al elektronik sidder i subben. Der sidder den intelligente DSP (Digital Signal Processing), der holder styr på lydbilledet samt individuelle forstærkerkredsløb til satellitterne.


Subwooferen håndterer ting som Adaptive Bass Linearisation, for præcis basgengivelse, rumtilpasningsfunktion, linje-registrering, Power Link tilslutninger til Bang & Olufsen produkter og en AV-multitilslutning til andre produkter.


Så subwooferen er hele hjertet i Beolab 14, og konstrueret og kalibreret til at spille sammen med lige dé satellitenheder. På samme måde vil det være en dårlig idé at pille satellithøjttalerne ud, og bruge dem i andre sammenhænge. Det er godt nok passive højttalere med fuldtone-enheder, men uden den præcise styring og equalizering fra denne sub, så kan resultatet let blive noget helt andet end forventet.


Subwooferen byder på 280 dedikerede watt, der forsyner de 8″ store nedadvendte enheder og sørger for, at den aktive subwoofer har rigeligt med bund (helt ned til 26 hz).


På subwooferen er der tilslutninger til i alt fem aktive satellithøjttalere, der drives af fem individuelle 140 watt-forstærkere med separate equalizere.


Med en diameter på kun 16 cm er satellithøjttalerne “indretningsvenlige”. Trykkammerdesignet er baseret på en fræset aluminiumsramme, ligesom i løsningerne til Audi, BMW og Aston Martin.


 


 




Galleri: Beolab 14 design. Foto: Bang & Olufsen


 


 


Design


Beolab 14 er endnu et design fra B&O der deler vandene. Nogle er vilde med det, andre mener det mere ligner nogle “Små stegepander med en stor olielampe.


Om man kan lide det eller ej må være en smagssag, men det er ihvertfald et utroligt stilrent surroundsæt med høj WAF (kone-faktor). Et af de designs der vinder hjerter, når det først står hjemme i stuen.


En detalje som nok ikke fremgår så tydeligt af produktbillederne, er at højttalerkablerne er skjult i foden og tilslutningerne i subwoofer og satellitter er ikke synlige. Dette er højttalere der er ligeså pæne forfra, som fra siden og bagfra.


I grundfarver er subwooferen altid hvid og satellitterne, samt eventuelle standere, fås kun i aluminium. Faktisk er satellitterne presset ud af ét enkelt stykke aluminium, vha. et tryk på 170 ton.


Det at satellitterne er lavet ud af et stykke aluminium er både noget der ser godt ud, men det har også betydning for lyden. Så er der nemlig ingen samlinger, og det giver bedre kontrol med lyden. Der er resonansdødt i det kabinet.


Frontstoffet på satellitterne og på subwooferen (i toppen) kan skiftes. Der medfølger et sæt i hvid, men det fås i mange farver, så det også et muligt at matche frontstoffet på B&O TV’et, hvis man har sådan et.


Satellitterne leveres med vægbeslag som standard, mens loftsbeslag samt bord- og gulvstande kan tilkøbes. 


 


 




Galleri: Et kig ind i den passive satellit-højttaler til Beolab 14. Foto: recordere.dk


 


 


Udpakning og installation


Som med det meste andet B&O udstyr, så vil man få tilbudt en tekniker-installation ved køb. Det vil sige at en fra butikken kommer ud med dem, pakker dem ud og installerer for dig.


Men er du vant til at samle den slags selv, så er der ingen problemer i at gøre det, og der følger en fin vejledning med.


Alle tilslutninger er skjulte. På subwooferen sidder de nedenunder, og på satellit-højttalerne indeni.


Højttalerkablerne til Beolab 14 er diskrete. Hvis der er valgt bord-, loft- eller gulv-stander (ekstra tilbehør) til satellitterne, så er ledningen ført op igennem selve røret til standeren og ind i højttaleren. Kablet er skjult hele vejen, der stikker altså ikke lige noget ud bagpå.


Det kan dog ikke anbefales at placere subwooferen ude i lokalet, langt fra væggen, da der går en del kabler ind/ud af den i bunden. Selv med en pæn kabelstrømpe, så er det svært at holde ligeså diskret som på satellitterne.


 


 





Beolab 14 4.1 med Beovision 11. Foto: Bang & Olufsen



 


 


Bag om testen


Da selve testen er lavet med et Beovision 11 TV som center-højttaler og surround-dekoder, med et Beolab 14 4.1 sæt bestående af subwoofer og 4 højttalere udenom (venstre front, højre front, venstre bag og højre bag), så er fokus i denne test lagt på egenskaberne i forhold til surround.


Dette selvom Beolab 14 også kan købes som ren stereo nu (2.1) nu.


Højttalerne er spillet til i ca. 100 timer før de egentlige lyttetest begyndte.


 


 


Lyden


Traditionelle 5.1 surroundsæt, bygget op af højttalere der hver har flere højttalerenheder, har ofte den svaghed at man hører hvorfra lyden kommer fra. Især ved surround, med kun 6 højttalere i alt. Der kan det være en udfordring at få det til at lyde som et samlet lydbillede.


Men sådan er det ikke med Beolab 14. Her flyder lyden mere eller mindre sammen til én helhed helt af sig selv. Selvfølgelig kan der være effekter der kun skal komme ét sted fra, og så hører man jo det, men det går meget nemt “ægte biografstemning” i dette sæt.


Selv subwooferen blender dybbassen ind, uden at man bemærker hvor i rummet subwooferen står. Selvom man siger at dybbas ikke er retningsbestemt, så plejer jeg at kunne høre hvor i rummet at subwooferen står, når der kun er én. Men med Beolab 14 oplevede jeg at subwooferen smeltede ind og blev en neutral del af det samlede lydbillede.


B&O gør brug af den seneste DSP-teknologi (Digital Signal Processing) i deres højttalere. DSP’en bruges til at kontrollere lyden ned i mindste detaljer. Mangler en højttaler bas, så får den bare noget mere bas. Det er noget andet end klassisk HiFi med passive komponenter, hvor mere bas i en højttaler ville kræve brug af elementer som et større kabinet, basrefleksport, større basenheder osv.


Så det er ikke forkert at sige at lyden i højttalere fra Bang & Olufsen er designet, helt ned til mindste detalje. DSP’en fordeler signalerne til hver højttaler dynamisk, ud fra indholdet i lyden, og resultatet skal gerne være en lyd alle kan lide.


Lyddesignet i Beolab 14 står Geoff Martin og hans team for. Han går under titlen Tonmeister, og det er ham der en med til at tweake og justere den digitale signalbehandling, til det resultat man hører når højttalerne kommer ind i stuen derhjemme.


Det er ikke mindst den digitale styring af højttalerne, der gør at et sæt som dette, trods sin ringe fysiske størrelse, kan lyde som noget nær en koncertsal. Med passiv højttaler-teknologi ville den slags ikke være muligt.


 


 


Hvordan lyder de så?


Beolab 14 er et harmonisk sæt, der lyder godt som en samlet enhed. Netop det at det spiller som én samlet enhed, hvor der er kælet for detaljerne, er med til at løfte det flere niveauer op.


Bassen virker stram og velafballanceret, men med rigeligt power til effektscenerne i actionfilmene. Mellemtonen virker klar og naturlig, og selv vokaler i highend audio (24-bit) gengives sprødt og realistisk. Diskanten runder det hele fint af i toppen.


Hvis jeg skal komme med en lille anke, så er det at sættet godt kan have tendens til at forstærke S-lyde. Det var ikke noget jeg bemærkede ved daglig brug, men eksempelvis ved en koncert med en kunster som Phil Collins, der har en forkærlighed for ord med mange S’er, der kom det til udtryk. Men det er en lille ting i det samlede billede.


Beolab 14 er et harmonisk surroundsæt, hvor det hele går op i en større helhed. Koncertsalen og biografsalen rykker ind i stuen.


 


 





Et udvalg af test-skiver til denne anmeldelse. Foto: recordere.dk



 


 


Musik indtryk


Phil Collins – Going Back
Blu-ray koncert med DTS-HD Master Audio


Nummeret “Papa was a Rollin’ Stone” byder på funky rytmer, med bund af bas og trommer, top af trompet og senere sang af Phil Collins med kor. Det nummer fik hårene til at rejse sig på armene, og det løb koldt ned af ryggen. Det starter med en meget markant bas og trommer som rytme. Et meget fyldigt nummer, både i instrumenter og vokaler. Et herligt kor, hvor flere “big mamas” backer Phil op. Dette nummer klædte bare Beolab 14, eller omvendt.


Nummeret “Never dreamed you’d leave in summer” er en stille ballade, der starter med klaver og Phils vokal. Senere skifter det til fjøjter og strygere. Whau, det var som at sidde midt i koncert-salen.


 



Phil Colins – Live at Montreux 2004
Blu-ray koncert med DTS-HD Master Audio


Første nummer hedder “Drums, drums and more drums”. Koncerten indledes med at Phil Collins og Chester Thompson fyrer den af på trommerne i et langt slagtøjsnummer. Op for volumen, og så bare nyd det. Det er musik på højt plan i min verden, her på et anlæg der bare følger med op, eller ned om du vil. Alle de individuelle trommer virker præcist, kontant respons fra højttalerne og med hver deres placering i lydbilledet. Trods de mange trommer var det slet ikke anstrengende at lytte til, selv med høj volumen.


Nummeret “One more night” er en herlig ballade, der med sin fylde demonstrerer hvad Beolab 14 kan i forhold til at skabe ét sammenhængende og fyldigt lydbillede.


En ting som udstiller satellitter er dog nok klapsalver. Her spilles det næsten udelukkende ud igennem de små satellit-højttalere, og det kan godt lyde lidt fladt.


En af mine absolutte favoritter i Phil Collins univers er balladen “True Colours”. Den åbner med en lang passage, kun med vokaler fra hele ensemblet, hvor efter klarinet-solo og senere keyboard sætter ind. Det er dog samtidig et af de numre der udstiller det med S-lydene. Når de synger “Show Me your Rainbow”, “Show me your True Colours Shining Through”, noget med en masse andre S’er i, så kan S-lydene have tendens til at virke en anelse for dominerende.


 


Eagles – Farewell Tour, Live from Melbourne
Blu-ray koncert med hires lyd (24-bit / 48 Khz)


Nummeret “One of theese nights” byder på en vokal der næsten lyder som “Bee Gees”, underbygget af fyldig keyboard, bas og trommer. På trods af den lyse vokal, så er der ikke noget med S-lyde på dette nummer. God ballance.


Derimod træder S-lydene igen i forgrunden i nummeret “The boys of Summer”. Det er et country-nummer, med tydelige S’er. Ord som letS, She, whoS, Sky træder lidt mere frem, mens musikken med guitarer, violin, trommer, keyboard mm. er lige noget hvor Beolab 14 er i sit es (fik i den). Men hold fast hvor ligger den violin i nummeret dog klart og præcis, der midt i det ellers meget fyldige lydbillede.


“Tequila Sunrise” er det blevet tid til at drømme sig væk. Balladen åbner med klaver og keyboard i en fyldig intro, hvorefter guitarene tager over. Et nummer der ligger godt til disse højttalere.


Et andet nummer der bare virker som som skrevet til Beolab 14 er “Take it to the limit”. Et fyldigt nummer, med en mandlig vokal i det dybere leje, og så ellers paletten af guitarer, bas, violin, trommer og keyboard som Eagles kan. Et nummer der også tog højttalerne “to the limit”, men bestemt ikke over.


“Walk away” er nummeret hvor Eagles finder saxofonen frem, skruer op for trommerne og nøjes med at lade guitarene slå takten. Vokalerne er bløde dybe mandestemmer. Hvis ikke det var et gammelt nummer, ville jeg have troet at B&O havde fået det skrevet specielt til Beolab 14.


 


Les Misérables
DTS-HD Master Audio 24-bit / 48 Khz.
Special Edition Exclusively Remixed for Bang & Olufsen


Les Misérables adskiller sig andre filmmusicals, ved at det meste lyd er optaget onsite i scenerne. Normalt vil den slags blive indspillet separat i lydstudier, og lagt på i postproduction. Det giver denne indspilning en anderledes form for ægthed, variation og rigdom i detaljerne. Vokaler mm. får en kant som sjældent findes i de rene polerede studieoptagelser.


Denne Universal særudgivelse i “High Fidelity Pure Audio” er lavet eksklusivt til Bang & Olufsen, og kan ikke købes i butikkerne. Musikken er fra den seneste film, men altså her i en udgivelse hvor der er kælet mere for kvaliteten med 24-bit lyd. Det giver samtidig mulighed for virkelig at udfordre højttalerne.


Nummeret “The Bishop” starter med dialog og sang i center, kun med en ganske svag surround-stemning. Langsomt i nummeret øges brugen af alle højttalerne, og glider over i næste nummer Vejeeans Soliloquy.


Det velkendte nummer “I Dreamed a Dream” starter med en meget følsom og stærk vokal, næsten uden instrumenter, og herefter løfter instrumenterne nummeret i gang. Den følsomme vokal fortsætter, musikken vokser, og jeg får kuldegysninger for 2. gang undervejs i denne anmeldelse.


Nummeret “The Confrontation” slutter med stortrommer, der lød ret godt.


Efter at have lyttet skiven igennem kiggede jeg ned på blokken, og opdagede at jeg næsten ikke have fået taget noter denne gang.


Jeg var taget til koncert, løftet ind i salen af Beolab 14 og denne specielle indspilning. Og så er musical musik ikke engang det jeg lytter mest til i det daglige, men det her var dragende på en måde jeg sjældent har oplevet.


Jeg læste et sted at nogle fandt lyden på Beolab 14 tynd. Det kan jeg slet ikke genkende. Måske man skal bare føde dem med noget af denne kvalitet, så tager de dig med til nye højder. Ihvertfald med et Beovision 11 som centerhøjttaler, som i denne test.


 


 


Film indtryk


Det at Beolab 14 er i stand til at skabe et samlet lydbillede, der lyder som en helhed fremfor individuelle højttalere, er noget der kommer filmene tilgode. For meget af lyden i film er jo stemninger.


Jeg så film som Iron Man 3, Skyfall, Hobitten, Disneys Aladin (tegnefilm) mv. og det er svært at pege på nogen steder hvor Beolab 14 faldt igennem. Tværtimod er det imponerende så meget volumen der kan komme ud af det forholdsvis lille sæt, eksempelvis i scenen i Iron Man 3 hvor Starks hjem kommer under angreb.


Effekterne virker præcise, samtidig med at højttalerne også kan følge med ned i de stille passager, men det vidste jeg jo allerede fra musikken.


 


 


Konklusion


Med et design der vinder når det står i stuen, og en pris i et leje hvor mange kan være med, der er Bang & Olufsen Beolab 14 4.1 et surroundsæt der klæder B&O TV’et.


Sættes findes også i en 5.1-udgave, til brug sammen med en almindelig surround-forstærker, eller som 2.1 til ren stereo.


Højttalerne er flotte fra alle vinkler, uden synlige kabler over gulvhøjde, og det er tilmed muligt at matche frontstof på højttalerne til farverne på et TV som Beovision 11.


Det samlede indtryk er et surround-system der lyder af meget mere end det ser ud, med en fylde og detaljer der imponerer. Det at højttalerne kan spille sammen som en samlet enhed, er med til at løfte lytteoplevelsen flere niveauer. Selv ved høj volumen virker lyden slet ikke trættende for ørene.


Sat sammen med et Beovision 11, så er Beolab 14 et harmonisk surroundsæt, hvor det hele smelter sammen til en større helhed. Sættets beskedne dimensioner til trods, så opleves det i perioder som om koncertsalen og biografsalen er rykket helt ind i stuen.


Beolab 14 4.1, med Beovision 11, får bedste anbefaling fra recordere.dk.


 


 




Galleri: Bang & Olufsen BeoLab 14


 


 


Pris og tilgængelighed


Det anmeldte Beolab 14 4.1 koster kr. 22.995,-


2.1 udgaven koster kr. 18.995,-, mens 5.1 udgaven koster kr. 25.995,-


Gulvstand kr. 995/stk.
Loftbeslag kr. 495/stk.
Bordstand kr. 695/stk.


Ekstra frontstof (sort, blå, mørkegrå, rød, sølv) kr. 595,-


Forhandles i Bang & Olufsen butikker.


 


Debat


Der er også oprettet et emne i forummet til debat om disse højttalere.


Test: Bang & Olufsen Beolab 14

Annonce