Forside Nyheder

HBOs nye chef vil ”ændre retning”

-

Der er noget særligt over den måde, HBO laver deres egne produktioner på.

Det har som minimum siden ’The Sopranos’ givet kanalen et ry for at turde lave de udfordrende og til tider provokerende serier, film og dokumentar-produktioner, som er blevet HBOs varemærke. HBO har også taget stilling rent politisk, og har fokuseret på lettere venstreorienterede satire- og debatshows som ’Last week tonight with John Oliver’ og ’Real Time with Bill Maher’.

Men nu kan det være, HBO skifter kurs.

For nylig lykkedes det den amerikanske telegigant AT&T at overtage HBOs moderselskab, Time Warner. I den forbindelse kom HBO ind under John Stankey, der er chef for det nye selskab WarnerMedia under AT&T.

Han vil have, at HBO skal have en bredere appel. Til The New York Times siger han, med slet skjult henvisning til konkurrenter som Netflix og Hulu: ”Det bliver et hårdt år. Det bliver hårdt arbejde at ændre retning en smule”

Stankey forklarer, at det handler om at få endnu flere folks opmærksomhed og endnu mere af den: ”Vi har brug for [at kunne måle HBO-kigning i] antal timer dagligt. Ikke ugentlige timer eller månedlige timer. Daglige timer. Vi er ude at konkurrere med devices, der ligger i folks hænder og påkræver sig opmærksomhed hvert kvarter”.

Stankeys argument er, at det giver mulighed for nye abonnementsmodeller og eventuelle reklameindtægter (hvilket HBO traditionelt ikke har benyttet sig af), hvis flere folk kan lokkes til at kigge med i længere tid ad gangen. Det kan altså også betyde, at indholdet får en bredere appel og bliver mere kommercielt.

Hvad det kommer til at betyde for HBOs højprofilerede indhold og deres streamingtjenester ude i verden, såsom HBO Nordic, kommer vi til at se i det næste års tid.

Annonce