Forside Indhold og distribution Spil features

F1 2018 anmeldelse

-

Fredag den 24 august udkommer det nye formel 1 spil, F1 2018 til konsol og pc. Vi har haft det snurrende i PS4 Pro et par uger og er klar med dommen

Hvert år udgiver Codemasters et nyt Formel 1 spil. Sidste år kvitterede jeg med et 8-tal til F1 2017 og kaldte det det bedste formel 1 spil hidtil.

I år er der bygget videre på vinderformlen, uden der dog er tale om kæmpe forandringer.

 

 

Nyt i år

Det første du bemærker er at den grafiske side, især under ræs har fået et boost i den rigtige retning.

Biler, baner, omgivelser, himmel mv, ser mere levende og virkelighedstro ud. Samtidig kører det mere flydende end sidste år, og helt uden de grafiske hik 17´eren ind imellem bød på.

Kun mellemsekvenserne halter stadig en del efter standarden på PS4, hvilket er ærgerligt da det er med til at ødelægge helhedsindtrykket lidt.

Bilerne er naturligvis opdateret til dette års versioner, hvilket betyder at Halo-bøjlen også er implementeret. Kender du ikke til halo, så er det en ny ”styrtbøjle”, placeret for at beskytte køreren i at blive ramt af afrevne bildele under kørsel.

Kører du med cockpit-kamera, skal du være klar på at miste en hel del udsyn pga halo, hvilket er møgirriterende. Heldigvis kan den midterste del af haloen, en stolpe placeret midt i dit synsfelt slås fra, hvilket hjælper betragteligt.

Bilerne er i år blevet kvikkere, du fornemmer mere den høje fart. Sidste år kunne de ind i mellem godt føles lidt for ”flydende” i svingene til tider. I år har man en bedre fornemmelse af bilerne, hvilket især skyldes et stort arbejde på dækkene.

Du mærker nu tydeligt hvornår dækkene er ved at falde fra og hvornår de har den helt rette temperatur til at presse dem.

Nyt i år er også at der både måles temperatur udenpå og indeni dækkene. Desværre fortæller spillet ikke hvilken temperatur dækkene skal have for at fungere optimalt, hvilket er dybt underligt.

Personligt har jeg været en tur på nettet og fundet en lille guide til dæktemperaturer. Endelig kan du i år også administrere ERS, som er det elektroniske system på bilen. Du justerer, hvor meget batteri der bruges under kørslen, hvilket giver et taktisk element i løbene.

Du kender det måske fra virkeligheden, når bilerne under kvalifikation skal køre en langsom omgang, før de igen kan sætte en tid. Det samme gør sig gældende her.

 

 

Forbedret karrieredel

I spillets karrieredel skal du i år også svare på spørgsmål efter løb, træninger og kvalifikation (ikke hver gang dog). Du har svarmuligheder og alt efter hvad du svarer, påvirker det dit forhold til dit team.

Der er forskellige ønsker fra holdene, nogle ønsker en diplomatisk kører, mens andre gerne vil have en mere fandenivoldsk type.

Dine svar bliver afgørende, da et godt forhold til dit team er vigtigt for udviklingen af din bil. Apropos udviklingen af bilen så introducerede Codemasters sidste år et kæmpe udviklingstræ, hvor du via optjente point kunne investere i opgraderinger til bilen.

I år er udviklingstræet forskelligt fra team til team, hvilket betyder at du, alt efter hvilket hold du kører for, har forskellige muligheder for at forbedre bilen.

 

 

Regelændringer

Udvikling af en Formel 1 racer er en stor del af sporten.

Regelændringer er ligeledes noget vi kender fra virkelighedens sport som noget der kan påvirke holdenes udvikling af bilerne.

Dette er i år også implementeret i spillet. Bedst som du føler, at du har kastet de rette forbedringer på din bil, kommer der besked om en regelændring fra næste sæson.

Du skal nu vælge om du vil bruge flere penge på at sikre dine opgraderinger til næste sæson, eller om du vil stoppe udviklingen på din bil, for at spare pengene til næste sæson og de nye regler.

Det lyder måske ikke så afgørende, men som jeg ser det, er det her faktisk den helt store ændring i forhold til sidste års karrieredel. Regelændringerne kan nemlig vende op og ned på holdenes styrkeforhold, idet hold der f.eks er stærke på downforce, pludselig er udfordret hvis regelændringer betyder, at hele deres udvikling på det felt falder til jorden.

Det øger motivationen til at spille flere sæsoner, fordi ingen sæson potentielt er den samme, men det stiller også krav til, at du som spiller hele tiden er opmærksom på udviklingen af din bil og klar til at handle, hvis nye regler træder i kraft.

 

Trailer

 

Konklusion

Samlet set er F1 2018 et skridt fremad i forhold til sidste år. Ikke et kvantespring, men med mange små justeringer formår det alligevel at føles friskt og bestemt værd at opgradere til, hvis man af fan af motorsportens kongeklasse.

Spillet går i højere grad mod simulation, men er du nybegynder findes der så mange hjælpefunktioner i spillet, at også du kan kører en formel 1 racer.

Med forbedret grafik, samt implementering af flere aspekter af Formel 1 sporten, er F1 2018, det hidtil bedste spil i serien.

Testet på PS4 Pro

 

 

Pris og tilgængelighed

F1 2018 Headline Edition til PS4 koster kr. 450 (tjek dagspris)
F1 2018 Headline Edition til Xbox One koster kr. 450 (tjek dagspris)
F1 2018 Headline Edition til PC koster kr. 350 (tjek dagspris)

Udkommer 24. august

 

Annonce