Forside * Featured

Test af Ninebot by Segway Kickscooter ES1

-

Er det fremtidens transportmiddel til pendleren eller blot en gimmick? Vi kigger nærmere på det elektriske løbehjul ES1 fra Ninebot by Segway.

Den seneste tid har jeg haft fornøjelsen af at teste ES1, som er et elektrisk løbehjul fra Ninebot By Segway.

Annonce:

Jeg skal for god ordens skyld nævne, at der nu er en efterfølger med navnet ES2 på gaden. Forskellene på de to løbehjul er en lidt højere hastighed på ES2 (ES2 kører ca 5 kmt hurtigere end ES1), lidt længere rækkevidde og affjedring ved baghjulet. Derudover koster ES2 ca. 1000 kr. mere. Bortset fra dette er de to løbehjul identiske.

 

 

Det forvoksede løbehjul

ES1 har indbygget batteri i stangen fra styr til forhjul og kan endvidere udbygges med et batteri på ydersiden af stangen. Et ekstra batteri øger rækkevidden og hastigheden, men gør også løbehjulet tungere og lidt mere klodset at se og bære på.

På styret har du et lille display der viser hastighed samt tilbageværende batteritid. I disse app-tider har du endvidere en app, der kan vise tilbagelagt afstand og resterende kilometer før batteriet er udtømt.

Via app´en kan du også låse løbehjulet så tyve ikke kan starte løbehjulet. Endelig kan du tænde en særdeles kraftig forlygte fra displayet.

Ellers minder ES1 ganske meget om en kraftig og forvokset udgave af det løbehjul ungerne render rundt på, lige bortset fra, at det her altså kan køre selv. Med et let afsat aktiveres elmotoren via et lille ”gashåndtag” på styret.

Skal du bremse sker det enten ved den mekaniske bremse ved fødderne (som på et helt almindeligt løbehjul), eller via den elektriske bremse på styret. Det er simpelt og ligetil. Og det er både afslappende og sjovt at køre på løbehjul, også som voksen.

Hastigheden på ES1 når op på 21 kmt, hvilket er lige en tand for langsomt til min smag, her er storebroderen ES2 lidt mere attraktiv med sine 25 kmt.

Afstanden på en opladning blev i mit tilfælde målt til 15 km, hvilket naturligvis kan variere efter førerens vægt, bakker, med- eller modvind osv. Skal du forcere meget stejle bakker skal du påregne at måtte hjælpe lidt til, men mindre bakker klare ES1 uden problemer.

 

 

Genial til pendleren

Hvad skal man så egentlig bruge et elektrisk løbehjul til? Er det rent legetøj vil mange nok mene, at de kan bruge deres penge bedre, men pendler du hver dag i tog og bus, kan jeg virkelig se en fordel ved et elektrisk løbehjul. I mit eget tilfælde, pendler jeg hver dag fra bopælen i Roskilde til kontoret i sydhavnen.

Det betyder 3 kilometer fra bopælen til toget i Roskilde, samt endnu en tur fra stationen i Valby til kontoret. I skrivende stund opererer jeg enten med en cykel på hver station, eller jeg må betale for at have cyklen med frem og tilbage i toget. Det bliver hurtigt en dyr fornøjelse.

Med ES1 kan jeg køre til toget, klappe løbehjulet sammen, hvilket klares på få sekunder og tage det med i toget. Det koster ikke ekstra og med sin vægt på 12 kilo er det ikke for tungt at tage med ombord.

Ved ankomst slås det op igen og vupti, kort efter ankomst på kontoret uden sved på panden. Løbehjulet kan i mit tilfælde snildt klare turen batterimæssigt og kan i øvrigt oplades på kontoret (en fuld opladning tager godt 3 timer).

 

 

Jeg har også forsøgt med med at tage bilen, og så have løbehjulet i baggagerummet. Når trafikken blev for tæt, var det det blot at parkere bilen os tage løbehjulet igennem byen og derved undgå kø.

Set udefra er det ret genialt mene. MEN, for der er et men af de helt store som stadig holder mig tilbage fra at kåre det elektriske løbehjul til fremtidens transportmiddel.

I skrivende stund er elektriske løbehjul nemlig ulovlige på offentlig vej herhjemme. Som det er nu skal de endvidere bruges for fortove, hvilket heller ikke er særlig optimalt med et elektrisk løbehjul der banker derudaf med over 20 kmt.

Jeg har været i kontakt med trafikstyrelsen, der trods forslag om forsøgsordninger for det elektriske løbehjul herhjemme, ikke kan sætte tid på hvornår, eller om brug af el-løbehjul på offentlig vej bliver lovligt i Danmark.

 

 

Konklusion

Ser vi bort fra lovgivningen er ES1 et fantastisk stykke isenkram.

Byggekvaliteten er god og jeg kan virkelig se perspektiver i det for pendleren. Endvidere er det sjovt at køre på og kan let klappes sammen og fragtes i hånden eller i bilen når det måtte være påkrævet.

Batteriet holder acceptabelt og er hurtigt at oplade, ligesom ES1 kan udbygges med ekstrabatteri for dem der ønsker længere rækkevidde og lidt mere fart.

Ninebot by Segway Kickscooter ES1 koster kr. 5.500,- og storebror ES2 koster kr. 6.500,-

 

Tak

Tak til forhandleren skatepro.dk for udlån til denne test.

 

Se også

Forsøgsordning for kørsel med små motoriserede køretøjer

 

Specifikationer

– Motor: 250W nominal (max 500W)
– App til Android og Apple iOS
– Max. hastighed: 20 km/t
– Ca. rækkevidde: 25 km
– Max klatrevinkel: 10°
– Max brugervægt: 100 kg.
– Anbefalet brugerhøjde: 120-200 cm
– Ca. opladningstid: 3,5 timer
– Batteri kapacitet nominal: 187Wh
– Batteri Management System: Overophedning, kortslutning, overstrøm og overladningsbeskyttelse.
– IP Rating: IP54 (Støv beskyttet og klarer vandstænk)
– Kan bruges i temperatur: -10 til +40° C
– Opbevarings temperatur: -20 til 50° C
– Mål foldet: L: 113 cm x B: 43 cm x H: 40 cm
– Mål udfoldet: L: 102 cm x B: 43 cm x H: 113 cm
– Vægt: 11,3 kg

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.