Forside Nyheder

Smartur-salget vokser – men ikke for Googles WearOS

-

Det så i en periode ud som om, smarture ikke ville blive det banebrydende fænomen, mange havde troet.

Men nye salgstal viser, at smarture muligvis alligevel er kommet for at blive – i hvert fald i USA, hvor tallene stammer fra. Det sidste plejer dog at være en god indikator for resten af Vestens teknologimarked.

Det er NPD Group, der har lavet en undersøgelse af markedet for smarture, og har fundet at markedet voksede med hele 60 procent i løbet af 2018. Det er stadig langt fra alle, der har et smartur, men andelen af amerikanere, der nu ejer et smartur er vokset fra 12 til 16 procent.

Fortsætter vækstraten her i 2019, vil det således være mere end hver femte, der har et smartur, og så kan man i den grad tale om et vedvarende marked, der har ben at gå på. Det kan man også se på markedets størrelse i rede penge: I USA blev der solgt for fem mia. dollar smarture i 2018, hvilket er 50% mere end i 2017.

Men det er ikke alle, der er involveret i smarturs-markedet, der jubler over rapporten.

WearOS halter bagefter

Google, hvis WearOS-platform findes på langt de fleste smarturs-modeller ude i markedet, har haft problemer med at slå igennem til trods for det store udbud og Androids totale dominans af verdensmarkedet for smartphones.

Dette faktum er også tydeligt i NPDs rapport. Markedet er nemlig nu domineret af tre brands: Apple, Samsung og FitBit, hvoraf de de sidste for alvor har kastet sig over reelle smarture i de seneste par år, og mærker effekten af det nu.

Ingen af disse firmaer laver dog WearOS-ure lige nu, selv om Samsung har flirtet med idéen. Google er dog godt klar over, at deres platform har problemer, og søger lige nu efter folk til muligvis at lave deres egen smartphone og har også gjort opkøb, der kan gøre deres WearOS mere attraktiv.

Det er ikke så overraskende de unge 18-34-årige, der står for det meste af væksten i smarturssalget, som NPD i øvrigt også tilskriver muligheden for at bruge uret uden en smartphone i nærheden. NPD kalder lanceringen af ure med LTE for et ”tippepunkt”, der overbeviste mange flere om at et smartur ville være en god investering.

Annonce