Forside Nyheder

Fire pristjenester klager til EU: Google viser for høje priser

-

Fire prissammenligningstjenester peger på en undersøgelse, der viser at Googles priser er dyrere, og de har nu sendt en klage til EU.

Når der søges efter varer på Google så vises annoncer som en del af resultatet. Annoncer for butikker hvor den søgte vare, og andre varer, kan købes.

En stor undersøgelse foretaget af det uafhængige konsulentfirma Grant Thornton, viser at de priser der listes i disse annoncer i gennemsnit er 14% højere, end hvis samme vare blev søgt frem hos andre pristjenester. I Danmark er priserne i Googles “søgeresultat” endda 21% højere i gennemsnit, fortæller Pricerunner.

I undersøgelsen blev der sammenlignet priser på 1.100 produkter i 12 EU-lande. Her blev der søgt efter varene på Google og de første 5 priser listet blev sammenlignet med andre pristjenester. I alt blev mere end 10.000 priser kontrolleret og analyseret af Grant Thornton.

Tilbage i juni 2017, der blev Google idømt en rekordstor bøde på 18 mia. kroner af EU, for ulovligt at havde fremhævet og favoriseret sin egen tjeneste for pris- og shopping sammenligning, Google Shopping.

Se også: Det kan EUs kæmpebøde til Google betyde for dig

Fire pristjenester, Compare Group, Idealo, Pricerunner og Prisjakt, har sendt et åbent brev til EUs konkurrencekommisær Margrete Vestager hvor de gør opmærksom på de nye forhold med de højere priser.

Pristjenesterne ser det som en ny mulig favorisering af Googles egen shoppingtjeneste. De vil derfor have EUs konkurrencemyndigheder til at se på sagen. Det åbne brev kan læses her.

 

Prisforskelle på mest populære produkter

Tallene viser hvor meget højere (i procent) at Grant Thornton fandt at Googles listede priser var i forhold til andre prissammenligningstjenester.

Produktkategori12 EU-landeDanmark
Gennemsnit14%21%
Tøj og sko37%15%
Computer og computertilbehør7%9%
Spil og spillekonsoller13%10%
Høretelefoner og højttalere12%29%
Køkkenudstyr5%35%
Mobiltelefoner og tablets9%16%
Parfume13%n/a
Sport og fritid13%20%
Legetøj og bøger28%29%
TV10%12%

Kilde: Grant Thornton via Pricerunner

 

Annonce