Forside * Nyheder

Toyotas flyvende bil går i luften – taxaer planlagt til 2023

-

Den japanske bilgigant er nu for alvor inde i kampen om at dominere det kommende marked for personlige droner…eller hvad vi nu skal kalde dem.

Man kan diskutere, hvorvidt, der overhovedet er tale om en bil. Denne flyvende ”bil” har ingen hjul til at køre på vejene med, og er primært drevet af rotorer. Men vi har drømt om personlige, flyvende transportmidler så længe nu, at vores primære sammenligningsgrundlag er bilen.

Annonce:

Det var flyvende biler, vi drømte om i science-fiction film fra 1950’erne og hele vejen op til det nye årtusinde. Af samme grund bliver den slags maskiner ofte kaldt ”flyvende biler”, selv om mere passende betegnelser såsom ”personlig drone” eller ”mini-helikopter” også findes. En betegnelse, der lige nu vinder indpas er ”passagerdrone” eller ”PAV”, der står for Personal Air Vehicle.

Det hjælper ikke på dette sproglige paradoks, når bilfirmaer går ind i produktionen og udviklingen af disse flyvende transportmidler, hvad vi så end kalder dem. Det har Toyota f.eks. gjort, når det gælder udviklingen af maskinen med det også temmeligt bil-orienterede navn SkyDrive.

Japanske SkyDrive startede under navnet Cartivator (der var bilen igen!), og Toyota har kastet over 40 millioner Yen ind i projektet. Hvis man ved noget om Yen’en som møntfod, ved man også, at det ikke er nogen gigantinvesting, men Toyota har også ladet sine ingeniører, teknikere og designere arbejde på Skydrive-projektet, så der er ikke bare tale om noget, firmaet gør for sjov.

Flyvende taxier om tre år

SkyDrive var ellers et crowdfunding-projekt til at starte med og har derudover fået støtte fra den japanske spiludvikler GungHo Entertainment. Det var egentlig meningen, at SkyDrive skulle have været i brug ved OL i Tokyo i år, men projektet blev forsinket.

Det er dog lykkedes Skydrive at gå i luften denne sommer – bogstaveligt talt. Den første, offentlige testflyvning er nu blevet foretaget på Toyotas testområde i Toyota City, der ligger lige udenfor storbyen Nagoya i Japan. Det blev heldigvis optaget på video, og du kan se både forberedelser og testflyvning herunder.

Nu, hvor den første testflyvning er blevet gennemført med succes, og OL-milepælen ikke blev nået, har Toyota og SkyDrive sat et nyt mål. Om blot tre år vil de lancere en taxaservice, hvor Skydrive-modeller med plads til to passagerer kan fragte folk fra punkt A til punkt B henover den massive menneske- og biltrængsel i japanske byer.

Det er dog ikke blot Toyota/SkyDrive, der sigter efter 2023. Den japanske regering har sat sig som mål at have flyvende taxier i sine storbyer i 2023, og en række firmaer arbejder allerede på sagen. Blandt firmaerne finder man kendte navne som Airbus, Boeing, Uber, Japan Airlines og altså Toyota/SkyDrive.

Verdens mindste af sin art

For sidstnævnte vil det kræve, at SkyDrive-maskinen bliver udvidet. Den nuværende model, SD-03, har otte rotorer, men kan kun fragte en enkelt person, og vedkommende skal helst ikke have for mange varer med fra supermarkedet eller andre ting, der kan tynge maskinen.

Til gengæld er SD-03 kun fire meter lang, fire meter bred og to meter høj – hvilket unægteligt er noget mindre end mange andre personlige droner, vi har set. Ligesom Toyota/SkyDrive er langt fra de eneste, der arbejder på flyvende taxaer, er der en hel del andre bil- og flyfirmaer igang med at udvikle personlige droner, der kan lette og lande vertikalt hvor som helst. SkyDrive siger at SD-03 er verdens mindste maskine, der er i stand til dette.

Blandt bilfirmaerne finder man Daimler, Rolls-Royce, Porsche, samt Volvos ejer, Geely. Flyfirmaerne inkluderer de to giganter på området, AirBus og Boeing. Og endelig er en række enkeltstående firmaer igang, som for eksempel Uber, EHang og Kitty Hawk, hvoraf sidstnævnte ejes af Google-stifteren Larry Page. Dronetrader lavede for relativt nylig en liste over projekter, der er igang.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.