Forside Produkter Computere

Microsoft vil skabe trivsel med en ny platform de kalder Viva

-

Microsoft har i dag annonceret platformen Microsoft Viva – den første Employee Experience Platform, der bringer værktøjer til planlægning, læring og trivsel direkte ind i arbejdsgangene. Viva er designet til at hjælpe medarbejdere med at vokse og trives gennem redskaber, der integreres direkte i Microsoft 365 og i Microsoft Teams.

I disse COVID-19 tider, er det gode dage for alle udviklere og leverandører af online mødeplatforme, og nu er Microsoft klar med en udvidelse af deres Teams univers, der skaber en integreret platform, der skal sikre sammenhæng og vidensdeling

Annonce:

”Hvis der er én ting, det sidste år har vist os, så er det, at der er et behov for teknologi, data og indsigt for at skabe bæredygtige og innovative arbejdspladser – og for at genoprette de sociale sammenhænge, der er gået tabt i overgangen til hybride arbejdsmiljøer,” siger Satya Nadella, CEO i Microsoft i en pressemeddelelse til recordere.dk. ”Når vi investerer i vores medarbejdere og deres trivsel, kan vi både påvirke engagement, fastholdelse, tilfredshed og lønsomhed. Når mennesker trives, trives forretningen.” 

 

Microsoft Viva er en integreret platform, der går på tværs af Microsoft 365 og Microsoft Teams. Viva har fire overordnede fokusområder – Connections, Insights, Learning og Topics:

  • Viva Connections – her har medarbejderne adgang til intern kommunikation og dokumenter, såsom virksomhedspolitikker. Derudover kan medarbejderne deltage i fællesskaber og grupper. Medarbejderne tilgår ’Connections’ via en app i Microsoft Teams. App’en vil være tilgængelig som forhåndsvisning på skrivebordet i næste måned, mens en mobil-app kommer senere i år.
  • Viva Insights – her får medarbejderne adgang til indsigter, der kan hjælpe den enkelte med at regulere sin arbejdstid og til at arbejde mere fokuseret. Disse indsigter er kun synlige for medarbejderen selv. Ledere får desuden indsigter i tendenser på team- og organisationsniveau, hvor lederne bliver hjulpet til at skabe balance mellem produktivitet og trivsel. Indsigterne generes på en måde, hvor der værnes om privatlivets fred og personlige oplysninger beskyttes. Viva Insights-app’en er nu tilgængelig som forhåndsvisning i Microsoft Teams.
  • Viva Learning – giver medarbejderne bedre muligheder for oplæring og professionel udvikling. Viva Learning samler alle virksomhedens tilgængelige læringsressourcer på ét sted. Herunder indhold fra LinkedIn Learning; Microsoft Learn; tredjepartsudbydere såsom Skillsoft, Coursera, Pluralsight og edX såvel som virksomhedens eget indholdsbibliotek. Viva Learning-app’en er nu tilgængelig i privat forhåndsvisning. Senere i år vil app’en også tilbyde integrationer med førende læringsstyringssystemer, herunder Cornerstone OnDemand, Saba og SAP SuccessFactors.
  • Viva Topics – forbinder medarbejderne med de rette informationer på tværs af virksomheden. Viva Topics er baseret på kunstig intelligens og fremhæver automatisk relevante emner i samtaler og dokumenter på tværs af Microsoft 365 og Teams. Når man klikker på et emne, åbner der sig en side med relaterede dokumenter, samtaler og videoer. Viva Topics er nu tilgængelig som en udvidelse til Microsoft 365.

Offentliggørelsen af Microsoft Viva kommer i en tid, hvor arbejdsmarkedet i stigende grad bliver fragmenteret og digitalt. Derfor oplever Microsoft også en større efterspørgsel på løsninger, der understøtter den nye virksomhedskultur og sikrer medarbejdernes trivsel:

”I takt med at arbejdsmarkedet ændrer sig, ændres forudsætningerne for at forblive innovative. De virksomheder, der har fokus på kreativitet, engagement og trivsel vil i højere grad opbygge modstandsdygtige og opfindsomme kulturer,” siger Jared Spataro, Corporate Vice President, Microsoft 365. “Vores vision er at levere en trivselsplatform, der hjælper virksomheder med at skabe en blomstrende kultur med engagerede medarbejdere og inspirerende ledere.”

Analytikere vurderer de årlige udgifter til den spirende kategori ’Employee Experience Platforms’ (EXP) til 300 mia. dollars. Kategorien spænder over det, der i dag er et fragmenteret marked for digitale tjenester, infrastruktur og hundredvis af værktøjer. Tjenester og værktøjer, som ofte forbliver uopdagede og uudnyttede af medarbejdere i de virksomheder, der har investeret i dem.

Annonce:
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.