Forside * Nyheder

Intel bruger AI til at gøre GTA V næsten fotorealistisk

-
Billedet herover yder ikke projektets grafik retfærdighed, så se videoen herunder.(Foto: Intel)

Ved at fodre en kunstig intelligens med træningsdata fra virkeligheden er det 8 år gamle spil pludselig mere realistisk end nogensinde

Målet om fotorealistiske spil kommer tættere og tættere på. Sidste år skrev vi om, hvordan Unreal Engine 5 er et stort skridt fremad i retning mod fotorealisme i spil. Det understreges af, at Hollywood nu bruger spilmotoren til at lave baggrundskulisser bestående af store LED-paneler i f.eks. ’The Mandalorian’.

Tidligere i år kunne fans af ’Microsoft Flight Simulator’ så downloade en opdatering til simulatoren, der viste en meget høj detaljegrad i britiske og irske landskaber og byer. Her kunne man nærmest overflyve Buckingham Palace og kigge ind ad vinduerne for at se om dronning Elizabeth er hjemme.

Annonce:

Men hverken det første eller det andet eksempel ovenfor kan hamle op med, hvad forskere og udviklere hos Intel netop har præsenteret. I en ny video vises, hvad der kan blive fremtiden for visse spil, og det ser mildest talt imponerende ud.

(Foto: Intel)

Det ovenstående billede er ikke rigtigt repræsentativt for videoen, så hop ned i bunden og kig med på, hvad fremtiden kan byde på, når det gælder spil. Når du har samlet kæben op fra gulvet igen, kan du vende tilbage hertil og læse, hvordan det gøres.

Avanceret udgave af deepfake-teknologi

Hvis videoen virker bekendt, er det ikke så underligt. Spillet, der vises frem er ’Grand Theft Auto V’, der jo ellers har nogle år på bagen. GTA V kom ud i 2013, og havde en høj realisme-grad for dens tid. Men efter Intel-folkene har haft fingre i spillet, er det en helt anden snak.

Grafikken i spillet har ganske enkelt fået et løft gennem brug af maskinlæring og AI. Det er lidt den samme teknologi, der bruges på deepfake-videoer og andre syntetiske medieformer. Holdet bag har helt enkelt fodret en kunstig intelligens med træningsdata bestående af foto-og videosamlinger fra den virkelige verden.

Derefter har de sat AI’en til at omforme de grafiske elementer i spillet baseret på, hvad AI’en har lært fra de nævnte samlinger. Den fiktive storby San Andreas i GTA V er baseret på Los Angeles, men det er vigtigt at forstå, at Intel-folkene ikke bare har fodret AI’en med billeder af USAs næststørste by. Faktisk var Los Angeles overhovedet ikke en del af træningsdata-sættene.

Flere sammenligninger fra forskerholdets artikel (Foto: Intel)

I stedet tager AI’en elementer som asfaltens tekstur, hvordan lyset falder på bygninger med mere fra virkelighedens datasæt og omformer GTA V-grafikken, så det passer. Det betyder samtidigt, at den ekstra farverige verden i spillet bliver lidt mere afdæmpet sådan som virkeligheden jo også er det.

Nu er det naturligvis ikke alle spil, der kan få glæde af denne metode. Det er for eksempel ret svært at finde datasæt fra fremmede planeter eller som indeholder billeder af fiktive monstre. Men de fleste spil indeholder trods alt velkendte elementer fra den virkelige verden som murværk, planter og træer, hud og hår med mere, og på længere sigt kan disse med denne metode komme til at se lige så realistiske ud som i videoen herunder.

Hvis du gerne vil nørde helt ud og gå i dybden med den nye metode, kan du læse forsker-udviklernes videnskabelige artikel om projektet her.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.