Forside * Nyheder

Netflix’ næste satsning: Podcasts og journalistik

-

Streaming-giganten har blandt andre hyret Apples tidligere podcast-chef. til at varetage det indhold, der ikke er tv-serier og film.

Det er et velkendt faktum, at Netflix bruger oceaner af penge på originalt indhold. De seneste par år har Netflix’ brugt omkring 100 mia. kroner årligt på at producere tv-serier og film og er dermed formentlig den streamingtjeneste, der kanaliserer flest penge fra brugerne direkte videre til produktion af indhold.

Det overgår flere af de traditionelle Hollywood-studiers årlige produktionsbudgetter, og Netflix er derfor i den luksus-situation, at deres eneste ekspansionsmuligheder er blot at bruge flere penge på dyrere film og serier.

Annonce:

Med mindre, altså, de begynder at producere indhold, der næsten ikke koster noget – i hvert fald ikke, når man sammenligner med, hvor dyrt det er at producere film. Heldigvis er der en kategori af indhold, der passer til den beskrivelse, der samtidig boomer lige nu på streamingplatformene: Podcasts.

Spotifys satsning på podcasts har vist sig at være en rigtig god idé, især efter platformen sikrede sig de eksklusive rettigheder til Joe Rogans ultrapopulære podcast, der altid har højt profilerede gæster i studiet. Og nu vil Netflix gøre dem kunsten efter.

Ikke kun promovering af egne serier

Til at begynde med vil Netflix dog ikke gå på rov blandt allerede etablerede podcasts, men i stedet lave sine egne. Det gør streamingtjenesten allerede, men primært i forbindelse med promovering af nogle af Netflix’ mest populære serier, såsom ’The Crown’ og ’Stranger Things’. Men ansættelsen af en ny podcast-chef viser ifølge Bloomberg, at der er flere selvstændige podcasts på vej.

Den nye chef for Netflix’ podcasts er N’Jeri Eaton. Hun er tidligere indholdschef for Apple Podcasts, der er Apples forsøg på at æde sig ind på Spotifys podcast-streamingdominans. Før Apple arbejdede hun bl.a. i radioverdenen, hvor hun har været med til at producere programmer, der vandt to af journalistikkens fineste priser, Peabody Award og Pulitzer Prize.

N’Jeri Eaton skal stå for Netflix’ podcast-indhold, ligesom hun senest har gjort det for Apple (Foto: UC Berkeley)

Eatons ansættelse sker samtidig med hyringen af Michelle Lee, der kommer fra den trykte magasinverden. Lee skal skabe indhold, der er mere journalistisk baseret og fokuserer på aktuelle emner. Det er ikke ligefrem nogen kioskbasker, men Netflix laver faktisk allerede et trykt magasin, der går bag om selskabets egne produkter. Det hedder Queue, og online-versionen kan ses her.

Selv om N’Jeri Eaton og Michelle Lee skal producere selvstændigt indhold, der ikke er direkte relateret til de dyre Netflix-produktioner rettet mod skærmene, slipper de ikke for også at hjælpe med promoveringen af disse produktioner. Det kan man se på, at de begge skal rapportere til Netflix’ marketingschef Bozoma Saint John, som firmaet i øvrigt også har hentet fra Apple.

Ifølge Bloomberg sker ansættelsen af Eaton dog på et tidspunkt, hvor Netflix overvejer at gå den anden vej med sine podcasts – altså at starte med en podcast, der så på et tidspunkt kan blive til en TV-serie. Det sidste er efterhånden sket med succes nogle gange. F.eks. startede Amazon-serien ’Homecoming’ med Julia Roberts som en podcast, og det samme gjorde serien ’Lore.’ Den ultrapopulære ’Serial’-podcast har også kastet et par TV-serier af sig.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.