Forside * Featured

Forbrugervagthund: Brugere af Easy Park parkerings-app er blevet vildledt

-

Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning, for forhold i og omkring brugen af deres parkerings-app.

26/8 kl. 11:50: Tilføjet udtalelse fra Easy Park

Annonce:

Forbrugerombudsmanden vurderer at brugere af parkerings-app’en fra Easy Park er blevet vildledt og forbrugervagthunden har derfor politianmeldt parkeringsselskabet.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at Easy Park har overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning ved blandt andet at skjule, at det koster et gebyr på 15% af parkeringstaksten oven i parkeringsprisen, når kunderne betaler med selskabets parkeringsapp. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en udmelding.

Easy Park er politianmeldt for:

  • Ikke at have oplyst om gebyret på 15% på skilte på selskabets parkeringspladser. På skiltene står der fx ”Betal parkeringen via mobilen”, ”Kom godt i gang på 30 sekunder” og ”Slip for køen til automaten – betal med din mobil”, uden at det fremgår, at Easy Park opkræver et gebyr på 15% oven i parkeringsprisen
  • Ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15%, når brugerne downloader og tilmelder sig Easy Parks app. Oplysningen om gebyret står på tilmeldingssiden i appen med småt efter en generel oplysning om, at undersøgelser viser en gennemsnitlig overbetaling på 30 procent ved forudbetaling med kort og mønter
  • Ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15% i appen og på Easy Parks danske hjemmeside. Både i appen og på hjemmesiden skal brugerne klikke sig ind på ”Hjælp” og herefter gennem flere underfaner, før oplysningen om, at man betaler 15 procent oven i parkeringsprisen, fremgår

Herudover er Easy Park politianmeldt for ikke at have oplyst brugerne af app’en tydeligt om, at lokalitetsfunktionen i Easy Parks app afhænger af telefonens GPS-funktionalitet, som kan være upræcis, og at det er kundernes eget ansvar at sikre, at deres bil er placeret i det korrekte parkeringsområde.

Easy Park har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at brugerne bliver informeret om, at ”Mobilens GPS kan variere”, når de downloader Easy Parks app. Nogle forbrugere modtager desuden en pop-up meddelelse i appen, når der er flere parkeringsområder tæt på hinanden. Det ændrer dog ikke på Forbrugerombudsmandens opfattelse.

 

Få penge tilbage for fastprisparkering

På nogle af Easy Parks parkeringspladser betaler kunderne et på forhånd fastsat beløb for at kunne parkere på pladsen et bestemt antal timer – det, der også kaldes fastprisparkering.

Her blev brugere af Easy Park app tidligere præsenteret for en pris og blev der accepteret blev der hævet prisen plus 15% ekstra i gebyr. Men det er i strid med betalingsloven, og Forbrugerombudsmanden har krævet at alle de ulovligt opkrævede gebyrer tilbagebetales.

Easy Park ændrede praksis i april 2020, så det handler om fastprisparkeringer foretaget via app’en tidligere.

 

Kommentar fra Forbrugerombudsmanden

“Easy Park har efter vores vurdering skjult over for brugerne af appen, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringsprisen at anvende appen. Vi anser det for en alvorlig overtrædelse af forbuddet mod vildledning, og vi har derfor politianmeldt selskabet”, fortæller Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, og fortsætter:

“Som forbrugere skal vi naturligvis vide, hvis vi skal betale for at anvende en app, inden vi beslutter, om vi vil anvende den. Det gælder for app som for alle andre produkter. Ellers kan vi ikke varetage vores økonomiske interesser”.

Hun pointerer at det er vigtigt at man kan stole på de apps der benyttes i hverdagen.

“Mange betalinger foregår i dag digitalt fx via apps på mobilen, hvor vi giver virksomheder adgang til at hæve betalinger på vores konti. Det forudsætter, at vi kan have tillid til, at virksomheder ikke hæver flere penge end aftalt”, slutter Christina Toftegaard Nielsen.

 

Afsnit tilføjet 26/8 kl. 11:50

Easy Park udtaler

“På grund af en teknisk fejl har få af vores kunder i en periode indtil foråret i 2020 desværre ikke fået vist den samlede pris inkl. servicetillæg for fastprisparkeringer og vi tilbagebetaler derfor servicetillæg til disse kunder”, siger Bernd Reul, landedirektør, EasyPark Danmark, og fortsætter:

“Det vedrører omkring 0,2% af alle parkeringer, der er foretaget i denne periode. Tilfredse kunder er det vigtigste for EasyPark, så vi ser med alvor på sagen. Vi samarbejder naturligvis med myndighederne om at få løst uenigheden hurtigst muligt”.

Easy Park oplyser ikke hvor mange parkeringer der i alt er foretaget i perioden, via deres app.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.