Forside Nyheder

Netflix mistede ”kun” en million abonnenter i andet kvartal

-
Netflix’ abonnementstab var stort, men mindre end forventet (Foto: Netflix/Bundesarchiv CC BY-SA 3.0 DE)

Det lyder af meget, men det er faktisk kun det halve af, hvad firmaet havde forventet.

Netflix har netop fremlagt sit kvartalsregnskab og som de allerede havde varslet for nogle måneder siden, var der tale om skidt nyt. Men nyhederne var ikke så dårlige, som firmaet selv havde forventet, og mange havde frygtet.

Det kom nemlig som lidt af et chok, da Netflix for første gang nogensinde kunne melde om nedgang i abonnenterne i foråret. Det var første gang, streaming-kongen viste sig ikke at være fuldkommen urørlig, og aktieinvestorerne reagerede prompte med at sende Netflix’ aktiekurs i nedadgående retning.

Annonce:

Det hed sig dengang, at Netflix havde mistet ca. 200.000 abonnenter. Virkeligheden var dog, at Netflix faktisk havde vækst i abonnementsantallet og havde fået omkring en halv million nye abonnenter. Der var bare lige den detalje, at Netflix også trak sig ud af Rusland på grund af invasionen af Ukraine, og dermed sagde farvel til cirka 700.000 abonnenter.

Så der var en forklaring på abonnent-tabet dengang. Men Netflix lå ikke på den lade side, og anerkendte i stedet at Netflix-medlemskaber ikke var billige nok til at alle kunne være med. Derfor ville selskabet nu også lancere et billigere abonnement med delvis reklamefinansiering, noget også for at imødegå det gigantiske tab, firmaet forventede i andet kvartal.

Lave forventninger hjalp på chokket

Netflix advarede nemlig allerede dengang om at de formentlig ville miste to millioner abonnenter i løbet af andet kvartal, altså ti gange så mange, som i første kvartal. Og firmaet gjorde nok klogt i at køre forventningerne ned på frysepunktet. Det gjorde dagens nyhed om abonnementstab lidt lettere at sluge.

Netflix har nemlig kun tabt halvdelen af det forventede abonnent-antal, altså cirka en million abonnenter. Fem gange så mange som i sidste kvartal. Under normale omstændigheder ville dette være en katastrofal nyhed, men Netflix’ kommunikationsstrategi synes at have taget den værste brod af kritikken.

Det var formentlig en del af den samme strategi, da Netflix tidligere på dagen annoncerede, at de nu var klar til sælge deleabonnementer som en del af deres abonnementsudbud. Det var en god nyhed til investorerne, der kunne få den skrappe medicin i kvartalsregnskabet til at glide lettere ned. Med til den skrappe medicin hører også, at reklame-abonnementerne ikke bliver klar før til næste år (med hjælp fra Microsoft).

Netflix havde dog endnu flere gode nyheder med i posen. For eksempel forventer de at have fået en million nye abonnenter, når regnskabet for tredje kvartal af 2022 gøres op. Hvis det lykkes, vil streaminggiganten have udlignet tabet fra dette kvartal. Omvendt forventede de dog også en tilgang på 2,5 millioner i første kvartal, og dette endte som nævnt kun med at blive en vækst på en femtedel af dette.

Det går dog fint for Netflix’ økonomi. Til trods for færre abonnenter og inflationsramte vekselkurser verden over (60 procent af Netflix’ indtægter kommer fra andre lande end hjemlandet USA) havde firmaet et overskud på 1,44 mia. dollar i andet kvartal. Det er lige omkring 10,5 milliarder kroner.

Annonce:
Forrige artikelLEGO fejrer Atari med en klods-udgave af 2600-konsollen
Næste artikelSamsung inviterer til Galaxy Fold Unpacked event den 10 august.
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.