GN skruer ned for forbrugerheadset i Elite- og Talk-serierne under Jabra-brandet
GN har annonceret, at de gradvist vil udfase deres produktlinjer Elite og Talk for at fokusere yderligere på mere attraktive forretningsområder. Det er produktlinjer under Jabra-brandet som dør. Det fortæller de i en børsudmelding.
Selskabet fortæller at denne beslutning blev offentliggjort efter en grundig forretningsgennemgang og er en del af selskabets strategi om at koncentrere sig om at lede virksomheder på attraktive markeder med sund profitmargin og gode afkast på investeret kapital.
Selvom Elite-serien, der primært består af trådløse øretelefoner, har vist sig at være mere rentabel efter en nyorientering mod premium-segmentet i 2023, har GN vurderet, at den nødvendige investering i fremtidig innovation og vækst ikke kan retfærdiggøres på lang sigt. Talk-serien, der opererer på det dalende marked for mono Bluetooth-headsets, følger en lignende logik.
“Beslutningen om gradvist at udfase Elite og Talk produktlinjerne er en del af vores engagement i at fokusere på attraktive markeder, hvor vi kan levere profitabel vækst og stærke afkast,” siger Peter Karlstrømer, administrerende direktør for GN Store Nord.
Til trods for udfasningen vil GN fortsætte med at lancere de sidste nye produkter i Elite-serien, herunder anden generation af de populære Elite 8 Active og Elite 10, som vil være tilgængelige senere denne måned. Disse vil være de sidste nye introduktioner i produktlinjen.
Jabra leverer også til erhverv med Evolve-serien af in-ear og headsets. Disse er ikke nævnt i forbindelse med nedskæringerne.