Ud over den nye Orion-brille viste Mark Zuckerberg også AI-nyheder og et nyt design af firmaets Ray-Ban-briller frem ved åbningen af Meta Connect.
Hvis Apple er seriøse omkring deres Mixed Reality- og Augmented Reality-ambitioner, så går adskillige Apple-medarbejdere formentlig rundt med ild i buksebagen lige nu. Silicon Valley-naboerne fra Meta har nemlig lige vist en prototype frem, der reelt set er Vision Pro, men i en brille-formfaktor.
Det betyder også, at den mellemstation, som Mixed Reality reelt er på vejen til fuld Augmented Reality i brilleform, snart kommer til at ligne en uddateret teknologi. Prototypen, som Mark Zuckerberg præsenterede ved åbningen af udviklerkonferencen Meta Connect i dag, hedder Orion og er ifølge Zuckerberg en ”tidsmaskine”.
Det sidste skal forstås sådan, at Orion giver et glimt af en nær fremtid med AR-briller. Prototypen opnår nemlig det mål, som industrien har haft for AR-briller siden AR for alvor begyndte at røre på sig omkring 2009, og måske gående helt tilbage til de første AR-eksperimenter foretaget af Ivan Sutherland på MIT i 1966.
Målet er at kunne vise, hvad Meta kalder ”holografiske” elementer, der forekommer tredimensionelle, oven på den virkelighed, som brugeren ser på gennem brilleglas. Men modsat f.eks. MR, hvor brugeren ser et kamera-feed med digital elementer lagt oven i, er det brugerens egen oplevelse af virkeligheden, der får ekstra digitale lag med AR.
Snart klar til udviklere, men ikke til forbrugerne
Og det betyder, at brillerne skal kunne vise digitale elementer i en bred anskuelsesvinkel og ikke bare i et lille, afgrænset felt, sådan som det f.eks. er tilfældet på Microsofts HoloLens og andre lignende AR- og MR-headsets. Det kan Orion-prototypen, i hvert fald, hvis man skal stole på de videoklip, Zuckerberg viste under sin præsentation.
Disse ligner i meget høj grad, hvad Apples Vision Pro leverer til sine brugere, men det er som bekendt i et format, der koster det hvide ud af øjnene, og i øvrigt er MR og ikke AR. Med Orion har Meta i stedet fået udviklet specielle linser, der minder lidt om de gennemsigtige skærme, vi har set på CES i de sidste par år. Teknologien er dog anderledes.
I stedet for glas er linserne lavet med silicium og brillerne benytter avanceret waveguide-teknologi til at projicere de digitale grafiklag på indersiden af linserne. Det er en teknologi, der er i bred anvendelse hos mange andre AR-brilleproducenter, men slet ikke på et grafisk avanceret niveau som dette.
Orion-prototypen skal bruges som et udvikler-kit, der skal sikre at software og apps er tilgængelige i stort omfang, når Orion er klar til at blive solgt til forbrugerne. Det sidste sker dog ikke lige med det samme, fortalte Mark Zuckerberg. Meta-topchefen sagde, at den grafiske kvalitet helst skal blive lidt bedre, og brillerne skal være lidt mindre og mere moderigtige, før han vil gøre dem tilgængelige for den ganske verden.
Nyt billigere XR-headset
Og så skal prisen ned ifølge Zuckerberg. Der blev hverken sagt noget om pris eller batterilevetid for udvikler-kittet, men online gætter visse eksperter på en pris på op mod 10.000 dollar – og så skal du endda formentlig godkendes af Meta specielt til dette formål, også selv om du allerede udvikler på Metas platforme.
Meta er meget prisbevidste i deres XR-strategi, hvilket har gjort deres Quest 2-headset til det mest populære, standalone VR-headset til dato. Opfølgeren, Quest 3, var dyrere, men Meta har i dag også annonceret Quest 3S, der giver næsten de samme hardwarespecifikationer, men for samme pris som en Quest 2 kostede, nemlig 299 dollar (vi opdaterer, når vi har den danske pris).
Quest 3S har de samme Fresnel-linser som i Quest 2, i stedet for pancake-linserne i Quest 3. Du får mindre lagerplads med, og der kun 1832 x 1920 pixels per øje i stedet for 4K som i Quest 3. Men derudover er Quest 3S stort set mage til Quest 3.
Når vi nu taler om briller, præsenterede Zuckerberg også nyt i forhold til de smartbriller, firmaet laver med Ray-Ban. Disse kalder han nu for ”AI-briller”, fordi de er forbundet til Metas AI i skyen, som du kan tale med eller få til at analysere ting, du ser på, via det indbyggede kamera.
Meta satser også på AI
Fordi brillerne primært benytter sig af AI i skyen, kan Meta tilføje nye funktioner fra centralt hold, og over de kommende måneder vil man kunne styre Spotify, Amazon Music og andre musiktjenester fuldt og helt med stemmen, når man lytter til musik gennem brillerne. Live-oversættelse er også på vej.
Du vil også kunne bede AI’en huske ting, når du har brillerne på, for eksempel, hvor du har parkeret. Metas AI-briller i Ray-Ban-design kommer nu også i en limited edition-version med gennemsigtigt stel, så man kan se teknologien inde i brillerne.
Til sidst skal det også nævnes, at Metas AI-assistent, som du måske allerede har været i kontakt med via brug af Facebook, nu også kan føre en almindelig stemmesamtale og endda kan redigere billeder for dig.