Forside Styling Layout: Uden komm.

Anmeldelse af Velodyne SPL-1200 Ultra


 


Indledning


Den amerikanske subwooferproducent Velodyne har lanceret en række af ny serie af subwoofers ? en af dem er Ultra-Serien. Serien er en udvidelse af den anerkendte SPL-R-serie, som har vundet Eisa Award 2007/2008 ? For dem der ikke har kendskab til Eisa Award, er det kort sagt et hold af uafhængige juryer der tester alle former for Hi-fi grej og kårer derefter den bedste i sin klasse.


Velodyne har længe været et anerkendte mærke i USA samt andre steder i Europa, men det har aldrig rigtig slået igennem i Danmark. Efter modtagelsen af Eisa Award? en sidste år, har Velodyne fået udvidet sit kendskab i flere dele af Europa, inkl. Danmark.


Denne test omhandler Ultra-serien, der findes 3 modeller SPL-800, SPL-1000 og 1200-Ultra. Denne test omhandler den største, og samtidig men ikke så overraskende den dyreste, SPL-1200 Ultra.


For dem der skulle søge på den amerikanske serie, har den fået navnet Optimum (Optimum betyder, den mest favorable)


 



 


Design


Design er altid et meget følsomt emne, i forbindelse med definitionen af flot & og mindre attraktivt. Når nogen har en positiv holdning til en subwoofer/højtaler, er der også nogen der har modsatrettet holdning. Min personlige holdning er at designet er passende, en flot sort højglans i et medium lidt atypisk kabinet (Trapezformet).


På forsiden finder man et lille LED-display, hvor man er i stand til se lydniveauet i subwooferen ? Dette kan både reguleres manuelt og med den medfølgende fjernbetjening. På fronten findes der også en lille indgang, hvor målemikrofonen skal tilsluttes.


Subwooferne kan fås i følgende farver: Sort Højglans og Kirsebær højglans. Denne test omhandler den sorte.


 


Tilslutninger og betjeningsknapper


Der findes flere tilslutningsmuligheder.




  • RCA output R – L


  • 2 Speaker Level input


  • 2 RCA Level Line input, 1 (LFE) er den kendte direkte fra en AV-Receiver, og 1 tilsvarende fra en forforstærker.


  • 1 Drejeknap for frekvensstyring (low pass crossover)


  • 1 Vippeomskifter for automatisk styring af strøm


  • 1 Vippeafbryder for strøm (on/off).

 


 


Installation


Der medfølger en målemikrofon med tilhørende stander, samt en fjernbetjening. Målemikrofonen placeres centralt i lyttepositionen, og herefter generer subwooferen selv en autokalibrering ved hjælp af den indbyggede 7-bånds equalizer som bruges for at opnå en optimal bas.


Denne 7-bånds equalizer er en tand bedre, end den der findes på den gamle SPL-1200, som ?kun? benytter en 6-bånds equalizer. Autokalibreringen består i at subwooferen sender vibrationer/testtoner ud til mikrofonen, ved forskellige frekvenser. Mikrofonen måler selve akustikken, da den tager højde for diverse objekter der befinder sig i rummet, hvilket er ret hjælpsomt da ikke mange har den perfekte akustik til en subwoofer. Derved opnår man den optimale bas, selvom ens rum er fyldt med diverse genstand. Autokalibreringen indstiller ligeså volumen på subwooferen, dette kan dog reguleres efter eget ønske, når kalibreringen er færdiggjort.


En anden vigtig faktor at tage højde for, befinder sig på bagsiden af Velodynen. Her skal man selv afgøre delefrekvensen, som kan sættes fra 40 til 120 Hz. Delefrekvensen afhænger af hvordan ens rum og udstyr er. I denne test befinder den sig på 50 Hz hele tiden, da overlapningen mellem front og setup, helst skal være så neutral så muligt. De resterende højtalere er ligeså, sat til 50 Hz.


På fjernbetjeningen kan man indstille til den på forskellige muligheder. Især filmindstillingen bruger jeg tit, hvilket jeg ligeså gør i denne test. Filmindstillingen hæver lyden med 4 dB, over fx rockindstillingen, så man lige får det ekstra med når man ser film.


 


Lydgengivelsen


Da jeg desværre ikke er ejer af noget fantastiske måleudstyr, må jeg bruge den gave naturen har skabt til os ? ørene.


Når subwooferen tændes, kan man vælge at have den integrerede volumestyrke stående i displayet, eller slukke det, ved at trykke ?day? på remoten. Så snart subwooferen får signal, tændes den automatisk.


Hvordan er lyden så? ? Som det fremgår af anmeldelsen, er det ekstremt individuelt emne at komme ind på, og det kan samtidig forekomme utroligt kompliceret at beskrive de indtryk man får under en test.


Den første følelse jeg oplevede, efter subwooferen var færdigkonfigureret, var Wauw-effekten. Den massiv og solide hårde bas, der næsten konstrueret et surrealistisk tryk var til at føle på. Den mest mærkbare rystelse, var i sofaen. Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en Bodyshaker, men med denne subwoofer kan jeg spare de penge.


Efter nogen timers brug, havde jeg sunket den oprindelige oplevelse og nu var jeg så begyndt at tænke på, om hvordan den klarede sig i andre film samt musikalske indslag.


Den første lydtest blev gjort med Stockfisch Records ? Closer to the music. En meget anerkendt og brugt CD, indenfor Hifi-branchen.


Et nummer jeg finder stor interesse i er The Beat Hotel ? Allan Taylor. Den langsomme, præcise og massive bas er bestemt til at føle på.


Basgengivelsen er ekstrem stram og præcis, men samtidig meget vibrerende hvis scenerne tilbyder det. Et af mange eksempler er scenen i Iron Man (dette er en af min yndlings), hvor dragten netop er blevet konstrueret og Robert DJ er på vej ud i det fri, bassen er så skælvende, nærmeste jordskælvsagtigt, men samtidig hopper den aldrig ud af proportioner. Et andet eksempel, jeg holder meget af, er Rambo 4. Granater der eksploderer, M2 Machine Gun, og sidst men ikke mindst Barrett M107 (Sniper Riflen), mærk hvordan bassen hamrer igennem på et konstant niveau, men aldrig løber løbsk, en ren fornøjelse.


Jeg kunne fremhæve utallige af eksempler, men nøjes dog men de ovenstående, da anmeldelsen ellers ville fylder flere sider.


Hvis man ikke synes bassen er pressende nok, så kan man altid skrue op på fjernbetjeningen under filmen, men jeg vil anbefale at have den på et konstant lydniveau, så eventuelle forvrængninger eller uligheder undgås.


 


 


 


Konklusion


Denne subwoofer er virkelig i stand, til at rykke luft, uden den mister grebet. Dette kan skyldes flere ting, som jeg på ingen måde er ekspert i, men med en forstærker på 2400 watt dynamisk, eller på dansk 1200 watt RMS bliver enheden holdt i kort snor ? På den gode måde. Subwooferen ryger aldrig ud af sin tangens, den holder sig altid på sporet, men er stadig i stand til at levere et ekstremt lydtryk uden det lyder mudret at høre på. Subwooferens DSP fra Texas Instruments (Digital Signal Processor), er chips der formår at gøre den digitale forstærker mere korrekt end den analog. Dette gør at subwooferen er i stand til at producere en højere, men lavere og mere korrekt bass, og dette kan tydelig mærkes. Subwooferen er ligeså i stand til at fjerne ens retningssans, så det føles ikke som om bassen kommer et specielt sted fra, men den overvælder begge ens ører, så lyden bliver meget harmonisk.


Den solide og dynamiske enhed, i det lille kabinet gør den subwoofer ekstrem attraktiv for folk der søger en hård og stram bass, men ikke ønsker en kæmpe kasse. Subwooferen vil både fungerer i et stereo/surround-setup, da den både er velspillende, men også er flot konstrueret i en sort højglans – Derfor vil jeg mene at den kan passe ind i mange stuer/hjemmebiografer.


Ultra-serien er bestemt bedre end SPL-R-serien, bassen er mere stram og massiv i den nye serie end dens forgænger. Så hvis der skal vælges nye subwoofer, vil jeg bestemt anbefale at man bør gøre sig den ulejlighed at tage et kig på et Velodyne Optimum-serien (SPL-Ultra) 


 



 


Tak


En stor tak til  Velodyne Subwoofers  for udlån til denne anmeldelse.


 


Links



 


Specifikationer




  • 12 tommer bashøjtaler forstærket med kevlar


  • Forstærker: 1200watt RMS/2400watt dynamisk


  • High Pass Crossover 80Hz


  • Low Pas Crossover 40 -120HZ


  • Frekvensgang 13 – 240Hz


  • Harmonisk forvrængning mindre end typisk 5%


  • Dimensioner: 27x26x33 cm


  • Vægt 22 kg. 

Annonce