Forside CES CES 2017

Hands-On: Her er den smartbrille, Google skulle have lavet

-

Vi kender alle sammen historien om, hvordan Google var alt for tidligt ude med deres Glass-brille.

Det, folk vil have, er ikke en lille krystal med en skærm i, som man skal kigge opad for at få øje på, og som tilmed er svær at fokusere på. Og de vil heller ikke have en stor batteriklump, der sidder bagerst.

Når det gælder smartbriller vil vi have AR – Augmented Reality. Vi vil kunne kigge ud igennem et par helt almindelige linser og se grafik eller informationer lagt henover virkeligheden. Det har Microsoft indset og har lavet HoloLens, og både Google og Facebook er angiveligt på vej med noget lignende.

På årets CES-messe ser det ud som om, vi er ved at være tæt på. Firmaet Vuzix, der igennem flere år har arbejdet med smartbriller, primært til professionel brug, er ved at være så langt fremme med deres teknologi, at vi forbrugere snart kan få glæde af dem.

Senere i år lancerer de Blade 3000-solbrillen, du kan se på billedet herover. Modsat f.eks. Google Glass ligner man ikke en total idiot med dem på, for de kunne godt forveksles med et par almindelige solbriller. Men der sidder altså bare en lille computer ombord, der kører Android 5.0, og som i øvrigt kan forbinde sig via Bluetooth til Android-telefoner med nyere versioner ombord.

I enten den ene eller begge linser (afhængig af modellen) kan man så få vist grafik og informationer på indersiden af brillen, uden at andre kan kigge med. Demonstrationen, vi fik, gik mest på indkommende SMS’er, nyhedsopdateringer, notifikationer fra telefonen m.m., samt noget ret basal grafik til at illustrere forskellige ting – f.eks. i en arbejdssituation.

Men det er meget nemt at forestille sig, at man f.eks. kunne bruge brillen til vejvisning, når man går rundt i en ny by, eller cykelentusiaster kan hele tiden holde øje med alt fra kørehastighed over trafikinfo til vejrudsigten.

Modsat Google Glass var det ikke svært at fokusere på indholdet. Tværtimod virkede det helt naturligt, at skifte mellem at kigge på grafikken i brillen og så lade blikket fokusere ud af brillen i stedet – helt uden at man behøver kigge i andre retninger.

Det ville være synd at sige, at grafikken stod knaldskarpt, og den er nødt til at have en grad af gennemsigtighed, for ellers blokerer den bare for ens udsyn og så går lidt af idéen jo ligesom af.

En enkelt ting har Vuzix dog ”lånt” fra glass. På den højre side er der en touchpad, man kan navigere rundt i menuer og billeder med.

Det er helt klart, at Vuzix har fat i den lange ende her. Brillen bliver ikke billig, men repræsentanten fra Vuzix forventede, at den kommer under 1000 dollar, når den lanceres efter sommeren. Et par solbriller til mindst 7.000 kroner skal naturligvis helst kunne noget mere end blot dække for solen, men det kan Blade 3000 også. Og Google Glass, der var et meget ringere produkt, kostede 33% mere.

Vuzix demonstrerede også nogle linser, der kommer i fremtidige produkter, og som virkelig peger i en spændende retning. Når man kiggede igennem dem, kan man se sine egne hænder i animeret grafikform manipulere nogle klodser, der ikke eksisterer i virkeligheden. Vaskeægte AR, der var meget overbevisende. Disse linser var klare (den røde farve på billedet herover er genskin fra en skærm) og ikke mørke som i Blade 3000 – og kan altså sættes i et par almindelige briller.

Så er man interesseret i smartbriller, er Vuzix bestemt et firma, der er værd at holde øje med.

Annonce