Forside Indhold og distribution Film

Er Neill Blomkamp i gang med at disrupte filmindustrien?

-

Den sydafrikanske instruktør Neill Blomkamp ser ud til at være gået tilbage til det, der gjorde ham populær.

Hans første og hidtil største hit, ’District 9’, blev til, efter han havde lavet kortfilmen ’Alive in Joburg’, der fungerede som en slags miniudgave af den endelige film. Kortfilmens popularitet på nettet og dens høje produktionskvalitet i forhold til budgettet landede Blomkamp en aftale om at lave en fuldlængde-film.

Siden har han løbet panden mod en mur et par gange. Hans store satsning, ’Elysium’ var en flot film, der dog blevet tabt lidt på gulvet af Hollywoods marketingmaskine, og med ’Chappie’ indgik Blomkamp så mange kompromiser med Hollywood-studierne, at det endelige resultat ikke var særlig fantastisk.

Siden har han forsøgt at få ’Alien 5’ op at stå som en separat historie-tangent, der ignorerer Alien-seriens tredje og fjerde kapitler, og fortsætter Ripleys historie. Den har Hollywood nu lagt eftertrykkeligt ned.

Så Blomkamp ser ud til at være gået tilbage til rødderne. I april tweetede han et spørgsmål ud til sine fans om, hvorvidt folk ville købe eksperiment-kortfilm på spil- og video-platformen Steam, hvis han lagde dem ud der som tests for fuldlængdefilm.

Det var der åbenbart nok, der svarede positivt på, for nu har Blomkamp taget skridtet og har indstiftet Oats Studios. Det er hans eget produktionsselskab, der skal lave disse kortfilm og teste dem på et online-publikum med henblik på senere produktion af film i fuld længde.

Han har netop sluppet den første trailer løs, der ser ud til at være en blanding af et par forskellige projekter, dels en ruminvasions-film og dels noget, der ligner en Vietnam-film. Eller måske er det samme film.

Men spændende ser det ud, og vi får snart mere at vide, lover traileren. Måske kan det lykkes for Blomkamp på denne måde at skabe en helt ny model for, hvordan film bliver produceret fremover, hvor instruktøren selv laver en testfilm, tester den på et online-publikum og derefter sælger projektet til et filmstudie baseret på de data, der er hentet ind under testen.

 

Annonce