Forside Indhold og distribution Film

Disney vinder igen: UltraViolet lukker ned til sommer

-

Fra 31. juli er det slut med UltraViolet-tjenesten, og det siger en hel del om, hvor streaming-branchen er på vej hen.

Tjenesten har til formål at sikre, at filmfans kan se film på tværs af platforme, også selv om de har købt deres film på en fysisk skive. I de markeder, hvor UltraViolet er oppe at køre, kan man f.eks. købe en Blu-ray-skive, der samtidig giver adgang til at se filmen via streaming eller download på en af de mange tjenester derude.

Dette sker via en licens, der bliver lagret i skyen hos UltraViolet. Du kan så lægge en kode fra din Blu-Ray-skive ind i din UltraViolet-profil, og du vil så automatisk få adgang til digitale versioner af den film, du har købt på en fysisk skive.  På samme måde vil du kunne købe en digital download på én UltraViolet-understøttet tjeneste og se den på en anden tjenestes app.

Begge dele kan f.eks. ske via filmtjenester som Vudu og FandangoNow, der primært er tilgængelige i USA, men også Flixster, der er tilgængelig i stort set hele Europa, dog ikke Skandinavien. To af de største spillere, Google og Apple, er dog ikke med. UltraViolet virker altså ikke på iTunes, hvilket hele vejen igennem har været et problem for UltraViolet i de lande, hvor tjenesten er lanceret.

Det er er altså næppe mange danskere, der nåede at få glæde af UltraViolet, men tjenestens undergang er et sikkert tegn på den konsolidering og dominans af store spillere, der i stigende grad kendetegner markedet for streamet video. Det er netop det sidste, konsortiet bag UltraViolet giver som årsag til lukningen.

Siloficering

Langt de fleste filmselskaber er med i UltraViolet-samarbejdet, der har kørt siden 2011. Men der er én stor undtagelse, og det er Disney. Sidstnævnte har traditionelt set haft en tæt relation til Apple, blandt andet via Steve Jobs, der sad i Disneys bestyrelse, efter han i sin tid var med til at sælge Pixar til Disney.

Disney lancerede for et par år siden deres eget svar på UltraViolet, nemlig Movies Anywhere. Sammen med Disney+-strategien, hvor selskabet hiver alt sit indhold væk fra andre streamingplatforme for at placere det på sin egen i stedet, viser det klart, at Disney planlægger at blive sin egen silo i markedet.

Den tætte relation til Apple vil formentlig ikke betyde, at Disney-film (inklusive dem i Marvel- og Star Wars-universerne) ikke vil kunne købes som downloads på f.eks Google Play, men Movies Anywhere kan gå hen og blive det eneste sted, hvor man vil kunne se alle sine indkøbte film på en og samme platform. Når downloads så bliver endelig afløst af streaming, vil Disney allerede have konsolideret sine produktioner på Disney+.

UltraViolet-folkene forklarer både, hvorfor tjenesten lukker, og hvad man kan gøre med sine film her.

Annonce