Forside Baggrund

Volvo vil udvikle eget operativsystem i konkurrencen mod Tesla.

-

Volvo vil udvikle eget operativsystem i konkurrencen mod Tesla.

Volvo Cars annoncerer at de nu SELV vil stå for al softwareudvikling, i opdagelsen af at en i en moderne bils kunde appel i stigende grad bliver defineret af software-styrede funktioner og egenskaber snarere end traditionelle bil attributter.

Annonce:

Dermed tilslutter Volvo sig Tesla, der har haft denne strategi de sidste mange år og stået alene med innovationen på dette område.

Den næste generation af fuldelektriske Volvo-modeller – bl.a. virksomhedens første SUV baseret på en helt ny elektrisk teknologibase – forventes at skulle køre på Volvo Cars’ eget styresystem (OS), kaldet VolvoCars.OS, for at muliggøre en hurtigere og mere fleksibel udvikling. Sammen med hyppigere opdateringer til kundernes biler via skyen er det virksomhedens erklærede mål at forbedre Volvo-biler hver dag.

Det vides ikke om alle opdateringer kan leveres via skyen

Kunder hos eksempelvis VW gruppen, er vant til, at software updates kan betyde indlevering af biler i flere dage.

Volvo concept billede

Volvo melder dog ikke ikke om opdateringer via skyen vil gælde for alle opdateringer som hos Tesla, eller om det kun er mindre opdateringer der kan leveres uden besøg på værksted.

Android er stadig en del af det underliggende software

VolvoCars.OS vil fungere som et paraplysystem til Volvo-elbiler. Det inkorporerer virksomhedens forskellige operativsystemer på tværs af bilen og skyen og skaber et sammenhængende softwaremiljø. De underliggende operativsystemer omfatter Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR og Linux.

Bilen bliver forbedret løbende

Gennem en række forskellige API’er (softwaregrænseflader), herunder den tidligere annoncerede Extended Vehicle API, giver VolvoCars.OS udviklere adgang til funktioner i bilen, såsom bil sensordata, brugergrænseflader og sky-baserede funktioner som f.eks. flådedata – under forudsætning af kundens samtykke. Dette giver udviklere mulighed for at skabe nye tjenester og applikationer.

“Ved at udvikle software internt kan vi øge udviklingshastighederne og forbedre din Volvo hurtigere, end vi kan i dag,” siger teknologichef Henrik Green. “Ligesom på din smartphone eller computer kan ny software og nye funktioner hurtigt rulles ud via sky-opdateringer, hvilket gør din Volvo bedre og endnu mere fornøjelig over tid.”

For virkelig at drage fordel af intern softwareudvikling centraliserer Volvo Cars også databehandlingen i sine fuld elektriske biler til et kernesystem og fjerner derved en masse kompleksitet. I stedet for at stole på forskellige elektroniske styreenheder omkring bilen, der kontrollerer specifikke funktioner og systemer, vil en stigende mængde internt udviklet software køre i et kraftfuldt kernesystem i bilen.

Centraliserer databehandlingen & samarbejder med giganterne

Kerne Computersystemet vil blive introduceret på en ny Volvo-model, der efter planen bliver afsløret i 2022. Systemet vil bestå af tre hovedcomputere. Disse understøtter hinanden med styring af henholdsvis vision-behandling og kunstig intelligens, generel databehandling og infotainment.

Skiftet til centraliseret databehandling gør det også muligt for Volvo Cars gradvist at adskille hardware og software. Det betyder, at virksomheden kan introducere hyppigere hardwarecyklusser, så nye Volvo-modeller kan udstyres med den nyeste hardware der findes.

Volvo Cars skifter til intern udvikling og central databehandling i samarbejde med førende teknologivirksomheder. Disse omfatter NVIDIA, som virksomheden arbejder sammen med om kernesystemerne, og Google, dens udviklingspartner til infotainment-systemerne.

“Vi har en bevidst strategi om at samarbejde med brancheførende teknologivirksomheder, hvor det giver mening,” tilføjer Henrik Green. “Google er en sand leder inden for brugeroplevelse og -tjenester, fra Google Maps til Google Assistant, mens NVIDIA giver os adgang til noget af den hurtigste og bedste databehandling på markedet. Denne tilgang med udvalgte strategiske partnerskaber er langt mere effektiv end forsøg på at gøre alt på egen hånd”

Volvo Cars’ succesrige samarbejde med teknologiske frontløbere for at give kunderne den bedst mulige brugeroplevelse er også en drivende kraft bag beslutningen om at åbne VolvoCars.OS for tredjepartsinnovation via åbne API’er.

Teslas føring på elbils området,  tvinger øvrige bilproducenter til at skifte kurs.

Verden er i gang med en overgang til vedvarende energi, der er accelereret af Tesla der har som mission at vise verden hvor fede elbiler kan være.

Firmaets produktion af biler er blevet mere end fordoblet i gennem de sidste par år, hvor målet er at opnå “economy of scale” til at kunne bringe priserne så langt ned på batterier at Tesla kan levere en “el-folkevogn” til en pris under 200.000.-

Tesla arbejder radikalt anderledes end alle andre bilproducenter, med et konstant fokus på innovation efter “første principper”, der simplificerer og effektiviserer bilerne i en uhørt grad.  Dette gælder både i design og i produktion, hvor de nye generationer af Tesla biler eksempelvis produceres med nye revolutionerende metoder som gigacasting , hvor store komplekse bildele laves i en process.  Firmaet har ligeledes igennem 10 år indsamlet køredata fra deres biler, hvilket har givet dem en stor føring i udviklingen af selvkørende software som de baserer på rent optisk input via kameraer, uden brug af teknologier som hverken radar eller Lidar.  Volvo cars annoncerer også nu, at de også vil benytte sig af muligheden for at indsamle real life data i denne pressemeddelelse. 

Tesla er reelt langt foran

Tesla S Plaid. Verdens hurtigste serieproducerede bil. Den ultimative “sleeper”?

Den ubestridte teknologiske føring der muliggøres af Teslas fuldstændigt vertikalt integrerede produktion, hvor firmaet selv udvikler alle komponenter og software i deres biler, – betyder reelt ifølge eksperter, at firmaets teknologiske føring er større end de fleste forstår.    Det demonsteres b.la ved lanceringen af den nye Tesla S Plaid, en 5 dørs familiebil, der er verdens hurtigste serieproducerede bil med en 0-100 tid på under 2 sek, 10 teraflops computer power (til f.eks gaming på bilens to skærme)  med en dansk pris på dkk 1.232.000.-…. En mere civil udgave, Tesla S Long Range (3.2 sekunder til 100) koster 823.500.-.  Dette er biler der masseproduceres og leveres nu, og altså ikke er hverken fantasier, drømme eller prototyper.

Sådan ser innovation ud, hvis man ikke er et traditionelt tænkende bilfirma. Interiøret på Tesla S Plaid

Tesla forventes at levere omkring en million biler i 2021. En fordobling af produktionen fra 2020.


Mere information:

Volvo Cars

Tesla Cars


Er denne type nyheder fra elbilsverdnen interessante på recordere.dk?  Giv din mening til kende i kommentarsporet!

Denne artikel er en del af serien: Elbiler

Annonce:
Forrige artikelCarl Peis første produkt efter OnePlus-exit: Billige ANC-øretelefoner
Næste artikelOnePlus Nord 2 5G får AI-chipset fra MediaTek
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.