Forside * Featured

Denne elbil kan køre 1000 km på en opladning og kommer i 2022

-

Det kinesiske bilmærke Nio har meldt sin ankomst i Skandinavien næste år, og de har store batterier med.

Hvis det er frygten for ikke at kunne finde en oplader med et næsten tomt batteri, der afholder dig fra at købe en elbil, så behøver du snart ikke være bange mere. Til næste år kommer der en elbil, der ifølge producenten selv kan tilbagelægge omkring 1000 kilometer på en enkelt opladning.

Annonce:

Det betyder, at du med et fuldt batteri vil kunne køre fra København til Amsterdam, Prag eller München uden at lade op, og du kan faktisk næsten også nå til Wien. Vælger du lige at smide lidt ekstra strøm på batteriet, mens du spiser en currywurst i Hamburg, kan du såmænd køre helt til Paris.

Og så skulle man jo tro, der var tale om en eller anden speciel elbil i den absolut dyreste klasse. Men det er der såmænd ikke. Der er tværtom tale om en mellemklasse-elbil, der skal konkurrere med Teslas Model 3 (hvilket designet også antyder) og andre biler i samme prisniveau.

Kommer til september

Det er den kinesiske elbil-producent Nio, der netop har annonceret den langtrækkende elbil. Nio er mest kendt for flagskibsmodellen ET7, der for nylig er blevet lidt af et statussymbol i Kina. Men nu har de annonceret en lillebror, ET5. Og med den kommer også internationale ekspansionsplaner, der involverer Danmark.

Det er Nio selv, der siger, at ET5 kan køre over 1000 km på en opladning, og det er efter Kinas egen standard for elbil-rækkeviddemåling, der hedder CLTC (China Light-duty vehicle Test Cycle). Med andre ord skal de 1000 km nok tages med et gran salt og i virkelighedens verden kan du måske nå til Amsterdam uden at lade op, men næppe München.

Men selv, hvis ET5 kan køre blot 80% af det lovede, er det alligevel imponerende, og et stort skridt fremad for elbiler i prisklassen. Den fås i tre batteristørrelser. Den billigste model klarer (igen, ifølge Nio selv og baseret på CLTC) 550 km på en opladning, mens den mellemste model med 100 kWh-batteri klarer 700 km. Den dyreste model har et 150 kWh-batteri om bord og det er den, der kan køre 1000 km på en opladning.

”Digitalt cockpit” via AR-briller

I Kina, hvor de første leverancer af ET5 begynder til september, starter prisen ved ca. 339.000 kroner. Det skal der så lægges diverse statsafgifter til og trækkes diverse elbils-rabatter/subsidier fra, afhængig af, hvilket land, man bor i. Det står endnu ikke helt klart, hvor meget dyrere, modellen med længst rækkevidde er.


Nios flagskibsmodel, ET7, starter dog ved omkring 461.500 kroner, så ET5 kommer næppe op i det prisleje. Strømforbruget og batteristørrelserne er dog ikke det eneste, der er spændende ved Nio ET5, hvis man er glad for teknologi.

Nio lover nemlig også at ET5 er klar til at blive gradvist selvkørende via opgraderinger, så snart lovgivningen tillader det i det pågældende land. Indvendigt kan chaufføren benytte sig af AR-briller lavet i samarbejde med NREAL, der omformer positionen bag rattet til et ”digitalt cockpit” ved at vise, hvad der svarer til en 201-tommers skærm som et virtuelt lag ovenpå virkeligheden.

På vej til Danmark

Om brug af sådanne briller under kørslen er lovlig, er nok op til det enkelte land. Hvis du ikke vil tage chancen, kan du i stedet nyde, at lyset inde i ET5 kan sættes i 256 forskellige farver, og at den har et Dolby Atmos 7.1.4-surroundsystem som standard.

Apropos lande, så lanceres ET5 som nævnt i Kina først. Men Nio har allerede annonceret, at de er på vej ud i resten af verden. Ud over Kina er Nios biler kun tilgængelig i det elbil-glade Norge, men det har til gengæld betydet, at broderlandene Sverige og Danmark står som de næste på listen, hvor Nio lanceres.

Sammen med Tyskland forventes Nios elbiler – inklusive ET5 – at begynde at komme til salg i Danmark og Sverige i løbet af 2022. Nio skal begynde at levere flagskibsmodellen ET7 til marts, så det kan være den, der ender med først at ramme asfalten på de danske veje.

Denne artikel er en del af serien: Elbiler

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.