Forside Produkter Auto

Bilproducenter virker ikke klar til Apples vilde CarPlay-planer

-
(Foto: Apple)

En rundspørge viser, at store bilmærker som Toyota, Ford, Volvo, Polestar, Fiat og Peugeot ikke vil sige noget som helst om, hvorvidt Apple får lov at overtage instrumentbrættet i deres biler.

Under WWDC-keynoten i går præsenterede Apple en ret imponerende vision for CarPlay. Men det ser ud som om, det netop var en vision og ikke ret meget andet. De største bilproducenter i verden virker nemlig ikke som om, de er klar til at føre Apples CarPlay-planer ud i livet lige med det samme.

Det viser en rundspørge, som The Verge har foretaget blandt nogle af verdens allerstørste bilproducenter. Når de bliver spurgt om, hvorvidt de er klar til at integrere CarPlay i så høj en grad, som Apple viste frem i går, svarer de næsten alle sammen det samme.

Annonce:

Det enslydende svar er: ”Vi ser frem til at samarbejde med Apple i fremtiden, men har p.t. ikke noget nyt at annoncere”. Det er i forvejen lidt forskelligt, hvor engagerede, de forskellige bilmærker er med CarPlay. Flere bilgiganter har endda lavet aftaler til anden side end Apple.

For eksempel arbejder Ford sammen med Google om, hvad der forventes at blive en særlig Ford-version af Google Automotive, mens sidstnævnte software er blevet valgt af Volvo og deres elbil-mærke Polestar. Den europæiske bilgigant Stellantis, der bl.a. ejer Peugeot, Fiat, Citroën, Chrysler, Masarati, Opel, Jeep og Dodge, udvikler deres platform sammen med Amazon.

Svar uden kommentarer

Alligevel vovede Apple at vise et imponerende futuristisk instrumentbræt frem, der ikke bare var kendetegnet af firmaets karakteristiske designstil, men også bredte sig til langt mere end den skærm, der efterhånden er standard i de fleste biler.

(Foto: Apple)

I præsentationen viste Apple en skærm, der strækker sig over hele førersiden af bilen, fra rat til midterkonsol. Apple lagde især vægt på, at også de centrale informationskilder på instrumentbrættet som hastighedsindikator, blinklys/signalindikatorer med mere, også vil blive overtaget af CarPlay i fremtidige versioner.

I Apples vision var komfort-kontroller som luftgennemstrømning og aircondition, samt informationer om benzin- og strømforbrug også en del af CarPlay, sammen med de nuværende funktioner såsom musikstyring og navigation. Men The Verge kunne ikke få at vide af Apple, hvilket bilproducenter, de allerede har aftaler med desangående. Firmaet ville ikke kommentere på det.

Det matcher de ”ingen kommentarer”-agtige svar, som kommer fra bilproducenterne. Toyota er helt afvisende og siger, at de ikke vil kommentere på eller spekulere om fremtidige produkter. Stellantis siger, at hvad Apple viste frem ”var mere et Apple-operativsystem til biler end en CarPlay-opdatering. Vi har ikke annonceret noget vedrørende et sådant system”.

Volvo og Polestar har trods deres Google-aftale lovet at understøtte CarPlay, så de meddeler bare, at CarPlay også vil blive understøttet i deres biler i fremtiden. Tættest på et egentligt løfte kommer BMW, der siger, at deres iDrive-brugerflade vil ”fortsætte integrationen af Apples økosystem. En evaluering af, hvordan de nyeste innovationer fra WWDC kan inkluderes, er helt essentiel for denne integration”.

Sådan kan man altså sige en hel masse uden i virkeligheden at sige ret meget.

 

Annonce:
Forrige artikelViaplay sætter udviklingen af danske fiktionsprojekter på pause
Næste artikelStofa: Tid til at droppe TV-boksen
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.