Forside * Fokus

Snart 30 sekunders reklame på YouTube uden mulighed for springe over

-

YouTube strammer grebet om reklamer og øger mængden af uundgåelige annoncer på TV-enheder. Denne nyhed blev bekræftet af Googles YouTube under Upfront-konferencen i New York tidligere på ugen.

Videoplatformen ser ud til at afprøve nye strategier for at vende den negative udvikling. YouTubes omsætning faldt med næsten 2% på årsbasis i tredje kvartal 2022, efterfulgt af næsten 8% i fjerde kvartal 2022 og yderligere 2,6% i første kvartal 2023.

På samme måde som traditionelle tv-kanaler vil YouTube nu indføre uundgåelige 30-sekunders reklamer på TV-enheder såsom Smart TV og mediebokse. I første omgang vil disse reklamer kun blive vist på de 5% mest populære videoer i USA, men senere på året vil de også blive rullet ud internationalt.

Annonce:

Reklamer på pauseskærmen bliver også en del af YouTubes nye tiltag på TV-enheder. Dette betyder, at brugerne vil blive præsenteret for reklamer, når de sætter deres videoer på pause, uanset årsagen til pausen.

Disse ændringer kommer oven i de eksisterende reklamer og sponsorerede videoer samt de almindelige YouTube-reklamer og anbefalinger. Dermed vil seerne blive eksponeret for endnu flere reklamer og annoncerelateret indhold på platformen.

Det er værd at bemærke, at disse tiltag kommer kort tid efter, at YouTube begyndte at blokere brugernes ad blockere ved at bede dem om at betale for YouTube Premium-tjenesten.

YouTube forsøger således at øge deres indtjening ved at implementere flere uundgåelige reklamer og tvinge brugerne til at se dem. Det vil være interessant at se, hvordan brugerne reagerer på disse ændringer og om det vil påvirke deres engagement på platformen.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.