Forside Styling Layout: Uden komm.

Viasat: Vi tager jeres kritik seriøst


En seerstorm af de store red i den forløbende uge ind over recordere.dk, der i stort tal fik klager ind på premieren på TV3puls, der startede ud med både landskamp og Formel 1 sæson premiere.


Recordere.dk tog derfor på vegne af brugerne kontakt med Viasat, og stillede dem en række spørgsmål om kvaliteten, og hvad de ville gøre for at forbedre dem.


Et direkte resultat af kritikken, er at bitraten på TV3 Puls i dag er blevet hævet med 10%


Spørgsmål og svar følger herunder.


Selve debatten fortsættes i forummet


 


Kvaliteten på TV3 Puls


Spørgsmål:
Tillykke med jeres premiere med jeres nye satsning TV3puls. Som du har opdaget kører der for tiden en meget ophedet debat i vores fora, der viser store frustrationer omkring den fremtidige dækning af store sports arrangementer som i har rettighederne til. Flere af vores brugere (mig selv inklusive) har haft en meget beklagelig oplevelse omkring kvaliteten af jeres dækning af fodbold og formel 1 i forrige weekend, og jeg har derfor et par opklarende spørgsmål, jeg håber du vil være behjælpelig at svare på.


Har Viasat nogen officiel forklaring på, hvorfor kvaliteten var så dårlig i forbindelse med dækningen af Formel 1 og Fodboldkampen Malta – Danmark ? Det virker som om bitraten på transmissionen af begge arrangementer var alt for lav til at vise et godt billede på tidssvarende fjernsyn.


Svar fra Viasat: 
Sidste weekend var signalet for ikke mindst Yousee-kunder ikke helt tilfredsstillende pga en fejl hos You See. Dette burde være afhjulpet allerede i mandags. Desuden har det modtagne signal fra leverandørerne af landskampen og Formel 1 også svinget i kvalitet, hvilket kan have bidraget yderligere til en lavere kvalitet i billedet hos en række seere.  Det beklager vi naturligvis, da vi også selv kunne/kan gøre mere.


 


Den generelle kvalitet


Spørgsmål:
Det er i øvrigt en generel oplevelse, at Viasats kanaler har en meget lav bitrate, der giver en ringere oplevelse end f.eks. Canal Digitals. Har Viasat planer om at forbedre denne kvaliteten, og er det alene Viasat der har problemet, eller svækkes jeres kvalitet eventuelt af samarbejdspartnere (f.eks. YouSee/Stofanet) ?


Svar fra Viasat: 
Vi har i dag, fredag, sat vores bitrate op med 10 procent fra kl. 14.00. Samtidig laver vores sendetekniske eksperter netop i disse dage andre tiltag, der vil sikre alle seere en stadig bedre oplevelse. Og gerne allerede fra denne weekend! Hvad andre gør, kan vi ikke udtale os om, men vi har et glimrende forhold til alle leverandører og kunder, og er naturligvis i løbende dialog med samme. Vi ved, kravene fra seerne og den stigende kvalitet i seernes modtageudstyr også stiller nye krav til os tv-stationer. Det agter vi naturligvis løbende at leve op til, hvorfor vi også er glade for at modtage den kritik, der er tilsendt os siden TV3 PULS-premieren.


 


Ansvarsfordeling


Spørgsmål:
Hvem mener du bør bære ansvaret for kvaliteten helt ud til brugeren. Viasat som produkt ejer, eller f.eks. YouSee / Stofanet som program udbyder?


Svar fra Viasat: 
Viasat/TV3 bærer ansvaret for det signal, vi leverer direkte til egne kunder og vi bærer ansvaret for, at vores signaler tilsendes i en tilfredsstillende kvalitet for også andre leverandører og at det lever op til deres krav. Andre programudbydere må selv udtale sig om, det, de modtager fra os. Og når de selv sender signaler videre, er det derpå deres ansvar overfor deres kunder. 


 


Plads til bedre kvalitet


Spørgsmål:
Efterhånden som skærmstørrelse på de TV der står ude i stuerne vokser fra 26-28″ -> 40-60″, bliver problemet på dårlig billedkvalitet meget synligt. Har Viasat planer om at imødekomme de problemer det giver ved at forøge kapaciteten, og hvordan vil i gøre det med den nuværende sendeplatform som i bruger. Sirius er jo godt fyldt op.


Svar fra Viasat: 
Vi er opmærksomme på udfordringen men kan ikke pt. give et endeligt svar på, hvordan vi præcist vil tackle denne problematik. Men vi er i fuld sving, da vi indlysende gerne have tilfredse kunder, uanset hvem, kunderne modtager deres signaler fra.


 


Hvad er der i udsigt


Spørgsmål:
Til sidst. Er der noget du vil love de kunder, som forventer et bedre produkt med digitalt TV, at Viasat vil gøre for at imødekomme den aktuelle kritik?


Svar fra Viasat: 
Ja – Viasat/TV3 vil gerne love alle, at det bliver bedre! Vi har de bedste rettigheder og laver et fantastisk, journalistisk produkt. Og derfor skal vi naturligvis også rent teknisk leve op til det samme, høje niveau.


 


Debat


Selve debatten fortsættes i forummet

Annonce