Forside Indhold og distribution Spil features

Spilanmeldelse: Gran Turismo 5


 


 Google translation into English 


 


Spilanmeldelse: Gran Turismo 5


Denne artikel bringes i samarbejde med sitet:  Nerfed 


Fem års udvikling, talrige forsinkelser, ekstreme forventninger og gigantisk hype er bare nogle af de ord der knytter sig til Gran Turismo 5. Serien har nemlig for manges vedkommende defineret det at køre bil på sin konsol hjemme i stuen. Masser af bilspil har siden det første Gran Turismo set dagens lys, men ingen helt med samme feel og sans for detalje som kongen over dem alle.


 



 


Svært at leve op til forventningerne


Det siger derfor sig selv at et spil med så store krav og forventninger næsten kun kan skuffe . Spillet som helhed er skam også rigtig godt og set på karakteren er der da heller ikke noget der  antyder andet, men alligevel kan det ikke undgås at man ender med en lille pippende papegøje på skulderen, der brøler “ej for satan, var det ikke bedre”. På nogle plan er vi spillere utaknemmelige, altid kritiske og stræbende efter det uopnåelige. Men lige med GT5 er det anderledes. Her har mange rent faktisk haft troen på at noget uvirkeligt og nærmest episk kunne ske – jeg mener det har de jo gjort før.


Ser man på specifikationerne tyder alt fra start da heller ikke på andet end det ultimative. Over 1.000 nøjagtigt gengivne biler indenfor genrerne som bl.a.: standardvogne, muskelbiler, Nascars, Formel 1, Rally og go-karts. Læg dertil masser af rigtige baner, løb, tuning af bilerne, brugtvognsforhandlere, onlinedel og Gran Turismo TV, der giver den bilfanatiske spiller nok underholdning til lang lang tid.


 



 


Stor kontrast mellem gudesmukt og…tja knap så pænt


Men faktisk er GT5´s stræben efter at nå det uopnåelige på nogle måder blevet dets akilleshæl. Ud af de ufatteligt mange biler er kun 200 modeller forkælet ned til mindste detalje, hvor selv hver en syning er kreeret på smukkeste vis. Resten er langt fra ligeså smukke, heller ikke sammenlignet med andre bilspil. De fremstår kedelige og kontrasten til premiummodellerne, som de hedder i spillet, er enorm. Jeg tror udviklerne havde gjort klogt i at skrue en anelse ned for antallet af biler, og så i stedet at gøre ALLE bilerne detaljerede. Som det er nu virker det ujævnt.


Lige siden GT5 blev offentliggjort har vi fået tudet ørerne fulde om at GT5 fuldstændig ville rykke vores grafiske grænser, hmm det blev vist ved snakken. Javist, det er ofte rigtig rigtig smukt, men grafiske fejl og en ringe skyggeeffekt trækker ned og det minder egentlig ret meget om GT5 Prologue, der efterhånden udkom for lang tid siden. Hårde ord, men vi taler altså om Gran Turismo, hvor baren pr. automatik lige er hævet nogle niveauer.


 



 


Fesne kollisioner


Tidligere Gran Turismo titler fik på puklen for ikke at have biler der kunne smadres. Det er tilføjet denne gang, men hvis du drømmer om uheld, der i bedste Need for Speed Hot Pursuit stil flår bilerne fra hinanden, kan du godt tro om igen. Kollisioner med høj hastighed giver ikke ret meget skade og desværre er det stadig en god taktik at køre fuld skrue ind i svingene og bruge modstanderne som rullende bander. Jeg ved godt at dette ikke holder når de hurtigere biler kommer i spil, men langt ind i spillet er det stadig en brugbar, om end usportslig løsning.


Inden dette kommer til at lyde som en nedsabling af spillet, så tag ikke fejl, Gran Turismo 5 er på mange måder rigtig lækkert  spil. Den første tid er spillet langsommeligt og småkedeligt, men giv det tid og fantastiske biler, baner og oplevelser venter. Styringen af bilerne er rigtig god og der er himmelvid forskel på alle modellerne. Rally, formel 1 og gokart er selvstændige spil i sig selv og kræver at du omstiller dig for at få succes.


 



 


GT5 SKAL akkompagneres af rat og pedal


At kalde spillet en simulator er nok at tage munden for fuld, for især de langsomme biler føles ikke som har de kontakt med asfalten (eller også er der i hvert fald sæbe på) og fartfornemmelsen mangler lidt. Men når de hurtigere og bedre biler kommer i spil, viser GT5 sine styrker. Du kan mærke, hvordan bilen skifter vægtforhold når du krænger bilen ind i svingene, dine forbedringer på bilerne kan mærkes og løbene er intense og krævende. Modstanderne presser hinanden og kører ikke længere som ?perler på en snor?, hvilket vi så en del af i de første spil. Har du et rat bliver styringen simpelthen sublim og et rat er vel egentlig det eneste der duer, hvis du vil tage spillet helt seriøst.


Af spilmodes kan du deltage i løb selv, eller du kan fungere som en form for manager, der giver ordrer til dine kørere. Managerdelen er egentlig bare en udvidet replayfunktion og er mildt sagt temmelig kedeligt. Det handler naturligvis om selv at sidde bag rattet og her diskes op med masser af løb, der hiver dig godt igennem det gigantiske bilkatalog spillet indeholder.


Man havner stadig i løb hvor ens bil er håbløst bagud og det virker altså en anelse fjollet at spillet ikke gør mere for at matche bilerne bare nogenlunde. Jeg husker at denne del var sjov i det første Gran Turismo, men nu er det egentlig ved at være lidt irriterende.


 


Skab dine egner baner og så alligevel ikke


Et overraskende element i spillet er muligheden for at lave sine egne baner, eller næsten i hvert fald. For du kan ikke helt opbygge banerne fra bunden, men får lov at manipulere ved tilfældigt kreerede baner. Det fungerer, men det havde været sjovere at kunne bygge en bane helt fra scratch.


Online er spillet udmærket, om end featuren i mine øjne ikke når samme højder som mange andre bilspil. Det virker ikke som udvikerne helt har haft en plan med onlinedelen, der hurtigt virker lidt diffus og uden egentligt mål.


 


Et stort spil, der alligevel ikke helt levede op til de gigantiske forventninger


GT5 føles på nogle områder som et spil der er stagneret og ikke helt ved hvad det vil. Mange ting er skræmmende ens med tidligere spil i serien, blot med en grafisk afpudsning. Forandring fryder som bekendt og wii-agtige menuer samt drejende pokaler efter et vundet løb, er bare for kedeligt. Jeg havde foretrukket at man havde droppet ideen om at ville alt og i stedet skåret spillet til og koncentreret sig om at gøre færre ting ekstravagant godt i stedet. Som det er nu ramler modsætninger sammen og selvom der er mange smukke øjeblikke ligger der desværre også smågrumme ting under motorhjelmen. Menusystemet er formentlig det samme som for fem år siden da programmeringen startede, opdelingen mellem premiumbiler og knap så smukke føles som en bommert og der skal stadig investeres en del timer på kedeligt ræs, før det for alvor bliver underholdende. Formår du at komme igennem den første tid med langsomme biler vil helt specielle øjeblikke dog vente. Trods problemer har GT5 stadig noget af sin gamle X-faktor og der ligger uden tvívl tonsvis af spiltimer og venter for entusiasterne.


 


Plus:
God styring af bilerne, stor forskel alt efter hvilken bil du kører. Premiumbilerne er fabelagtigt smukke, mange biler, mange løb, masser af spiltid


Minus:
Langsomme loadtider, de normale biler er kedelige, ikke den store udvikling fra tidligere spil i serien, grafiske fejl, fartfornemmelsen halter ved de langsommere biler.


Samlet karakter: 80 %


Udgiver: Sony
Ude nu til PlayStation 3


 


Kilde: nerfed

Annonce