Forside Nyheder

Hver anden har svært ved Smart TV

-
Smart TV. Foto: Shutterstock.com
Smart TV. Foto: Shutterstock.com

 

En ny undersøgelse viser at halvdelen har svært ved hjemmets elektronik med Smart TV som det sværeste.

48% mener at forbrugerteknologien er blevet så kompliceret, at det er vanskeligt at følge med, viser en undersøgelse YouGov har lavet for Elgiganten.

Her er Smart TV der der “hitter” som det mest vanskelige.

En tilsvarende undersøgelse blandt læserne her ville sikkert give et andet resultat, men det er bemærkelsesværdigt at noget der skulle være “smart” i virkeligheden opfattes som “vanskelig” og “svært at forstå”.

“Danskere køber nyt fjernsyn i gennemsnit hvert femte år. Køber du et nyt i dag, er det et helt andet produkt end det forrige, som du bare kunne sætte i stikkontakten, og så virkede det”, lyder det fra adm. direktør Peder Stedal i Elgiganten Danmark

Næsten 30% har elektronik i hjemmet, som de ikke ved, hvordan fungerer, viser YouGov-undersøgelsen.

 

Bedre produkter og bedre uddannelse

Udover at producenterne skal lave produkter der er nemmere at forstå og betjene, så vurderer branchen også at der er behov for bedre uddannelse af butiksansatte.

“Vi ser at butikskæderne satser mere på oplæring af sine ansatte, simpelthen fordi der er større behov for det. Produkterne er blevet meget mere komplicerede, og det bliver endnu værre”, fortæller Jan Adelsten Røsholm, adm. direktør i norske Elektronikbranchen.

 

Fra undersøgelsen

”Teknologien er blevet så kompliceret, at det er svært at følge med i udviklingen”

  • Enig: 48 %
  • Uenig: 48 %
  • Ved ikke: 4 %

’’Jeg har elektroniske produkter/artikler hjemme som jeg ikke ved hvordan fungerer.’’

  • Enig: 28 %
  • Uenig: 70 %
  • Ved ikke: 2 %

(Bemærk: enigheden og uenigheden er gradueret på en skala fra 1 til 3).

’’Hvilke elektroniske produkter/artikler har du hjemme som du ikke ved hvordan fungerer?’’

  • TV/Smart-TV 51%
  • Mobiltelefon 44%
  • PC/laptop 43%
  • Kamera 32%
  • Husholdningsprodukter 31%
  • Tablet 25%
  • Hvidevarer 24%
  • Andre produkter 9%

(Kilde: YouGov)

 

Annonce